Bijeenkomst met Geesterens Belang

Dinsdagavond 10 oktober waren raads- en commissieleden van de gemeente Berkelland op bezoek bij Geesterens Belang. Geesterens Belang is een vereniging door de inwoners van Geesteren, voor de inwoners van Geesteren. Door Jolanda, Margon en Tom van Geesterens Belang werden de aanwezige raads- en commissieleden bijgepraat over de ontwikkelingen in Geesteren.

Successen

Tijdens ons bezoek van vorig jaar was Geesterens Belang nog zoekende naar hun rol. Deze hebben ze gevonden. En met resultaat. In hun rol als intermediair zijn ze een belangrijke partij geweest in de verbinding tussen de gemeente en de inwoners van Geesteren. Hierdoor nemen de woningbouwplannen voor plan Florijn (het voormalig industriële complex van timmerfabriek Florijn) steeds concretere vormen aan. De plannen zijn ons deze avond gepresenteerd.

Een ander succes betreft het schrappen door de provincie Gelderland van de omstreden landbouwafrit op de Nettelhorsterweg (N825). Diverse partijen, waaronder Geesterens Belang, hebben zich lange tijd tegen deze landbouwafrit verzet. Deze afrit zou leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties, doordat de landbouwafrit zou uitkomen op de Oude Diepenheimseweg welke onder andere veel door fietsende scholieren wordt gebruikt.

Daan Somsen in de hervormde kerk van Geesteren. - Beeld: Marc Berends

Hervormde kerk

Afgelopen weekend heeft in de hervormde kerk van Geesteren de laatste eredienst plaatsgevonden. Wij hebben een kijkje mogen nemen in deze kerk, welke stamt uit de middeleeuwen en is aangewezen als rijksmonument. Geesterens Belang begint nu een zoektocht naar een alternatieve bestemming. Tot die tijd heeft Geesterens Belang een overeenkomst met het kerkbestuur van vijf jaar waarin het kerkbestuur de kerk niet aan een derde partij zal verkopen. Zo heeft Geesterens Belang de tijd om naar een alternatieve bestemming voor de kerk te zoeken.

De hervormde kerk van Geesteren. - Beeld: Daan Somsen

Compliment

Tijdens onze wandeling door Geesteren was het helaas donker. De suggestie om elkaar nog een keer weer te zien wanneer de avonden weer langer zijn delen wij.

Tot slot een compliment voor het harde werk en de resultaten welke Geesterens Belang heeft behaald. Dit is goed voor Geesteren en voor onze gemeente Berkelland. Hierboven hebben wij de belangrijkste thema’s benoemd maar dit is slechts een greep uit wat speelt. Uiteraard volgt de fractie van D66 Berkelland de ontwikkelingen in Geesteren op de voet.

Marc Berends voor de hervormde kerk van Geesteren. - Beeld: Daan Somsen