Uitspraak bestrijdingsmiddelen

Een duurzaam bosje bloemen?

Rechter

Deze week was er een verstrekkende uitspraak omtrent de bloementeelt en de bestrijdingmiddelen die daarbij worden gebruikt. De rechter verbood een lelieteler het spuiten van de middelen omdat het te veel impact heeft op de gezondheid van de omwonenden.

Inzet D66

D66 vraagt hiervoor al jaren​ de aandacht. Zij volgt het dossier op de RIV​M website voor alle ontwikkelingen in het onderzoek en heeft in 2012 de wethouder verzocht om hier alert op te blijven. ​De wethouder meldde t​o​en, terecht dat een onderzoek voor h​et​ kleine ​gemeente ​​B​ergen niet te doen was. ​Wij ​hebben toen gewacht op RIVM met het OBO ​(Onderzoek Bestrijdingsmiddelen Omwonenden). Dat leidde tot de conclusie, dat vooralsnog geen oorzakelijk verband was aan te wijzen t.a.v. bepaalde ziektes​, maar het onderzoek staat niet stil​. Echter werd wel aangetoond dat vooral bij telers zelf in en om het huis een neerslag van gebruik gemeten was.​ ​

Vervolg

Met deze uitspraak ziet de rechter wel voldoende bewijsvoering vanuit de RIVM. Dit is baanbrekend te noemen. De leliekweker gaat in beroep, maar D66 blijft dit volgen gezien de mogelijke gevolgen voor onze gemeente.

Misschien toch voorlopige duurzame bloemen kopen?