Ontwerp VVGB Centrum Bergen ligt ter inzage

D66 heeft gekozen voor het ter inzage leggen van het huidige plan op het Plein. Gezamenlijk met KL, CDA en PvdA hadden we hiervoor een meerderheid in de raad. Graag lichten wij toe waarom en welke mogelijkheden er zijn binnen het vervolgproces om hier aanpassingen op aan te brengen.

Progressief standpunt

Bij D66 staat als progressieve partij, voor vooruitgang, de toekomst en daarmee de belangen van de jongeren voorop. Wat zij willen voor onze gemeente? Vanuit deze waarden heeft D66 naar het voorgestelde plan gekeken. Met dit plan worden er stappen vooruit gezet de volgens alle betrokken stedenbouwkundigen en ruimtelijke ordening experts passend zijn bij de omgeving. Daarnaast bieden deze plannen ruimte aan sociale huurwoningen voor jouw en oud – zo’n bittere noodzaak voor de doorstroming op onze woningmarkt – en wordt het duurzaam en groen vormgegeven. Alles passend bij een omgeving voor onze jongeren en de toekomst van Bergen.

Algemeen belang

Vanuit verschillende partijen die hier tegen hebben gestemd wordt nu actief campagne gevoerd om dit ontwerp tegen te houden, middels het oproepen tot het indienen van negatieve zienswijzen door zoveel mogelijk inwoners. D66 staat voor goed bestuur en opkomen voor het algemeen belang. Acties voeren voor een beperkt deel van onze
inwoners is ons inziens niet de rol van raadsleden. Terugkomen op een democratisch genomen besluit waar je niet achter staat, dat probeer je in de raadszaal. Niet door zelf de rol van activist te pakken en anderen aan te zetten tot het terugdraaien van het besluit. Zeker wanneer dit extra voeding geeft aan op de persoon gerichte, kwetsende en bedreigende uitspraken op sociale media richting raadsleden die voor het plan hebben gestemd.

Vooruitgang!

D66 wacht het definitieve voorstel Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) voor het centrum van Bergen van de wethouder af. Hierin zijn negatieve en positieve zienswijzen verwerkt binnen de juridische kaders. Wanneer dit plan een meerderheid krijgt in de gemeenteraad, zal het worden doorgestuurd naar de Raad van State die beoordeeld of het plan volgens de juiste procedure en eisen is verlopen.

D66 zal de definitieve VVGB beoordelen op onze waarden: voor vooruitgang en de toekomst. Het wordt tijd dat we in onze vergrijzende gemeente de belangen van de nieuwe generatie zwaarder laten wegen!