Burgerberaden

D66 was vorig jaar te optimistisch. Wij geloofden dat met het raadsakkoord en de goede verstandhoudingen onderling, een stemming van 1 stem verschil niet meer voor zou komen. Ondanks enorme inzet diverse raadsleden om toch nog nader tot elkaar te komen, was het verschil van inzicht te groot. Helaas…
Maar als progressief optimistische partij geven wij niet op. Wij blijven erin geloven dat als je echt dingen goed en snel voor elkaar wil krijgen dit SAMEN moet doen. D66 ziet hierbij burgerberaden als een oplossing. En niet alleen in het zoeken naar oplossingen lokaal, maar ook globaal!

Globaal bewust, lokaal bewogen
D66 wil in deze algemene beschouwingen de aandacht richten op de volgende internationale thema’s die juist lokaal vragen om gezamenlijke oplossingen:

Klimaat
De gevolgen van klimaatverandering zijn steeds meer zichtbaar. Hadden we vorig jaar nog last van droogte en brandgevaar in onze duinen, nu liggen de duinen en de toegangswegen naar onze stranden onder water. Al vindt de uitvoering van het klimaatbeleid binnen onze gemeente gestaag plaats, blijkt dat “tegelwippen” en hemelwateropvang door de inwoners niet genoeg is! Landelijk blijven drammen op het klimaat en samenwerken met provincie, waterschappen en natuurbeheerorganisatie is essentieel. Daar kunnen we voor deze grote problemen het verschil maken.

Natuur & Water.
Allemaal zijn we trots op onze natuurgebieden, we genieten er zelf van, maar zien ook het economisch belang. Het aantal bedrijven per 1000 inwoners ligt 25% hoger dan het gemiddelde in NL, waarbij het grootste deel is gevestigd in de toeristische sector. Natuur is hier ook big money! En dus ook daarom is het behoud noodzaak.
Maar er zijn terechte zorgen over de stikstofdepositie, landbouwbestrijdingsmiddelen en de mestoverschotten. Dit brengt in onze duinen enorm veel schade aan de biodiversiteit en ook de waterkwaliteit gaat snel achteruit. Daarbovenop komt dat taken voor het bodembeheer van de provincie naar de gemeente gaan per 1 jan.25 en dat de uitvoerder namens de gemeente -“De Omgevingsdienst”- de noodklok luidt omdat ze niet voldoende geld en mensen hebben.
Helaas zal volgens het nieuwe regeerakkoord het kabinet eerder proberen de Europese regelgeving over het behoud van de natuur te versoepelen en geen actie ondernemen om onze natuurgebieden te beschermen. Landelijk, provinciaal en lokaal moeten we het geluid over de gevolgen voor onze natuurgebieden en dus ook onze economie blijvend laten horen!

Jeugdzorg
En dan onze zorgen over de jeugdzorg. Onderzoeken maken duidelijk dat stress door veranderingen in de maatschappij, mede door grensoverschrijdende, verslavend gemaakte sociale media, een toename laat zien van depressies bij onze jeugd. Ook in onze gemeente. De rapportages van de GGD liegen er niet om. Gebruik van drank en drugs in onze gemeente ligt zelfs beduidend hoger dan in onze omgeving. De kadernota laat zien dat minder, maar complexere zorg de komende jaren voor een stijging in de kosten zal zorgen. Geruststellend is wel dat de wachtlijsten 87% zijn verminderd, maar personeelstekorten in deze sector baren ons blijvend zorgen. De jeugdzorg wordt regionaal georganiseerd, maar preventief ligt de taak bij de gemeente. D66 zal zich wederom hard maken voor strengere handhaving op het schenken van alcohol onder 18 jarigen in onze horecagelegenheden en preventief voor het behoud van de jeugdcentra en -werkers op en rond scholen.

Opvang
Over grensoverschrijdende problemen gesproken: De wereld staat op diverse plekken in brand; vele oorlogen hebben voor nog nooit zoveel vluchtelingen gezorgd volgens de laatste cijfers van de UNHCR. D66 is trots op onze inwoners die zich inzetten voor en ruimte bieden aan de opvang, scholing en verzorging van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne. D66 dankt onze inwoners, Zaffier en de welzijnsorganisaties. Mensen die zich inzetten om hen zo spoedig mogelijk een zelfstandig bestaan op te laten bouwen en om op die manier bij te dragen aan onze maatschappij. Zeker omdat zij dit doen binnen de financiële ruimte die het Rijk daarvoor aan de gemeente geeft. Nu gaat er van dit budget 1 miljoen naar de algemene middelen. D66 vindt dat we moeten kijken hoe we de genoemde inspanningen verder kunnen ondersteunen en of we de overgebleven middelen zinvol kunnen inzetten, bijvoorbeeld in het creëren van woonruimte voor deze mensen binnen onze vitale kernen?

Vitale kernen
Lieve jongeren van de gemeente Bergen: Blijf!! Ok.. ga even studeren of proeven van de wereld buiten onze gemeentegrenzen, maar neem dan je opgedane inspiratie en ervaringen mee terug naar onze mooie gemeente. Zeker op het moment dat je een mooie woonlocatie wilt vinden voor je nieuw gevonden liefde en mogelijk kroost. In de tussentijd gaan wij SAMEN als raad aan de slag om betaalbare woningen voor jullie mogelijk te maken.

Polarisatie?
Maar dan kom ik weer terug op onze gelofte: geen stemming met 1 stem verschil. Als er ergens nu verdeeldheid binnen onze gemeente over bestaat, betreft het wel ruimtelijke ordening. En deze verdeeldheid zorgt voor vertraging door strijd en polarisatie binnen onze gemeente en de raad. Dat komt ook niet ten goede komt aan de kwaliteit.
Daarom wil D66 wil zich blijven inzetten voor :
SAMEN globaal bewust, SAMEN lokaal bewogen!
SAMEN met het waterschap voor klimaatadaptatie en gezonde waterkwaliteit
SAMEN met de provincie voor natuur en vitale kernen
SAMEN met de regio voor adequate Jeugdzorg
SAMEN met de BUCH werkorganisatie voor dienstverlening van hoog niveau aan onze inwoners
SAMEN met het college om onze doelen uit het raadsakkoord te bereiken

En SAMEN met elkaar als gemeenteraad en niet met 1 stem verschil. Want met echte meerderheden gaan we excelleren en de grote grensoverschrijdende problemen het hoofd bieden.

Maar vooral SAMEN met de inwoners, want dat zeggen we zo vaak, daar zitten we hier voor. Ja er is ook verdeeldheid onder inwoners en dat geeft logischerwijs verdeeldheid in de raad. Helemaal zoals het hoort in een representatieve democratie! En om te kunnen “shinen” moet het soms onderling schuren, want dat geeft glans *

En om dit SAMEN als Raad en inwoners te doen, zeker op onderwerpen die grote verdeeldheid geven, wil D66 dat burgerberaden als instrument voor participatie worden toegepast in onze gemeente. Daarom dienen wij de volgende motie in en danken wij u voor uw aandacht