Roep om actie tegen onveilige en opgevoerde fatbikes

Beeld: Gemeente Amsterdam

Fatbikes zijn populair onder jongeren. Ze zijn relatief goedkoop en je hoeft geen helm te dragen. Ook kunnen ze eenvoudig worden opgevoerd. Het aantal incidenten met deze elektrische fietsen met extra brede banden is de afgelopen periode gestegen. Ook het aantal overlastmeldingen in Arnhem neemt toe. Genoeg reden voor D66-raadslid Joris Brandts om het college te vragen in actie te komen.

Opvoeren onveilig

Volgens experts zijn fatbikes lang niet altijd even veilig en laat het schakelmateriaal nogal eens te wensen over. “Ook de gevaren van opvoeren worden onderschat,” stelt Brandts. Hij benadrukt dat de remmen en het schakelmateriaal van de tweewielers niet gemaakt zijn op hoge snelheden.

Niet afwachtend zijn

De afgelopen periode is het in Arnhem helaas al een aantal keer (bijna) fout gegaan. Zo reed onlangs een bestelbus tegen een fatbiker aan op de Roosendaalseweg en luidde de politie de noodklok nadat een meisje van 17 met een fatbike met 50 kilometer per uur van een helling op de Geitenkamp reed zonder werkende remmen. Brandts: “We zijn vaak te afwachtend als overheid. We moeten nu een stap vooruit zetten, zodat iedereen de fatbike veilig gaat gebruiken.”

Veiligheid verbeteren

Brandts vroeg het college of zij de problemen herkent en wat zij gaat doen om de overlast te beperken en de verkeersveiligheid te verbeteren. In antwoord op Brandts gaf het college aan dat zowel de politie als handhaving meer gaan controleren op onveilige fatbikes. Ook zal er aandacht worden besteed aan het onderwerp tijdens verkeerslessen. Ten slotte sluit Arnhem zich aan bij een twintigtal gemeenten dat bij ‘Den Haag’ aandringt op landelijke maatregelen. Zij willen bijvoorbeeld een opvoerverbod en een minimumleeftijd.
Brandts is tevreden met de beantwoording: “Iedereen die dat wil moet kunnen blijven rijden op een fatbike. Maar wel op een veilige manier, voor zowel jezelf als medeweggebruikers.”