Peil.nl: D66 de grootste partij in Arnhem?

Over iets meer dan een week zijn de gemeenteraadsverkiezingen en het belooft ongekend spannend te worden in Arnhem. In opdracht van D66 is door Maurice de Hond ingezoomd op de Arnhemse gemeenteraadsverkiezingen. Op basis van dat onderzoek lijkt D66 de grootste partij te worden, op de voet gevolgd door de VVD. Beide partijen komen uit op zes zetels.

Kick-off van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 Beeld: D66 Arnhem

Progressief of conservatief Arnhem?

De stad staat voor een keuze tussen progressief en conservatief. Lijsttrekker Mattijs Loor: “Deze peiling toont een flinke groei voor D66 en dat is mooi. Wij kiezen voor een vooruitstrevende stad met aandacht voor betaalbaar wonen, gelijke kansen en een duurzame toekomst. Maar de peiling laat zien dat er met een grote VVD ook een meer conservatieve en rechtse toekomst kan zijn.”

Elke stem telt

In 2018 verloor D66 bij de definitieve telling met slechts zes stemmen verschil een raadszetel aan de VVD. Dit maakt een groot verschil: meer VVD’ers in de raad en een extra VVD-wethouder in het college. Loor: “We weten dat elke stem telt. Onze vrijwilligers zijn enorm gemotiveerd om ook de allerlaatste kiezer te overtuigen.”

Eindsprint

De partij maakt zich op voor een eindsprint. De komende anderhalve week kunnen de Arnhemmers massale online en offline media-aandacht en heel veel wit-groene jassen op straat verwachten. Loor: “Wij kunnen net als in 2014 en bij de landelijke verkiezingen van vorig jaar de grootste partij in Arnhem worden. We doen er alles aan om zoveel mogelijk Arnhemmers van onze visie te overtuigen. We willen ons in Arnhem, net als landelijk, inzetten voor een zo progressief mogelijk bestuur. Daarvoor hebben we elke mogelijke stem nodig!”