Mooie zomer voor Oekraïense kinderen in Arnhem

Door vragen van D66-raadslid Wimer Heemskerk zegt wethouder Paul Smeulders toe dat Oekraïense vluchtelingen komende zomer kunnen deelnemen aan zomerprogramma’s voor kinderen die in Arnhem worden georganiseerd.

Onbezorgde zomer

In reactie op vragen van Wimer Heemskerk gaf het college aan kansen te zien om in samenwerking met de Arnhemse partners zomerkampen te organiseren voor Oekraïense kinderen en jongeren die in Arnhem verblijven. Ook worden activiteiten die al gepland zijn, opengesteld voor Oekraïense kinderen en jongeren. Zo heeft bijvoorbeeld stichting Het Vergeten Kind al aangeboden dat ze voor alle Oekraïense kinderen in Arnhem een uitje gaan organiseren.

Vluchtelingkinderen in Arnhem

Heemskerk: “Ik ben kei blij dat wethouder Smeulders in antwoord op mijn vragen aangeeft dat Arnhem komende zomer extra haar best gaat doen om een warm thuis te zijn voor Oekraïense kinderen en jongeren. Dat bovenop het vele werk dat Arnhemmers al doen om Oekraïense vluchtelingen te helpen. Heel goed!” Op de vervolgvraag van de ChristenUnie of dit dan ook zou kunnen gelden voor andere vluchtelingenkinderen, uit bijvoorbeeld Syrië en Eritrea werd door de wethouder eveneens een toezegging gedaan.

Brief uit Kiev

Naar aanleiding van een verzoek van de burgemeester van Kiev, vroeg Heemskerk het college om ook jongeren die nu nog in Oekraïne verblijven een onbezorgde zomer in Arnhem te bieden. Het college zag helaas geen mogelijkheden om op deze korte termijn aan dit verzoek te voldoen, maar zei toe voortaan haar ogen en oren open te houden voor alle vergelijkbare verzoeken uit Oekraïne.