“Zijn de gemeenteraden genoeg aan zet?”

Binnen de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is D66-raadslid Wimer Heemskerk voorzitter van de regioagendacommissie. Heemskerk: “Verschillende onderwerpen waar je in je eigen gemeente over besluit, zijn bij de regio voorbereid. Dan is het goed als je als raadslid op tijd de juiste informatie erover krijgt én weet wat er te besluiten valt.”

De koers van onze regio

In de Groene Metropoolregio (GMR) Arnhem-Nijmegen werken achttien gemeenten samen aan de koers van de regio: hoe gaan we om met groei van wonen, werken en mobiliteit? En hoe behouden we daarbij balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit? Afgelopen zomer is Wimer Heemskerk geïnterviewd over zijn rol als voorzitter van de regioagendacommissie (RAC).

Samenwerking verbeteren

Voordat Heemskerk in april 2022 raadslid werd in Arnhem, was hij enkele jaren politiek actief in de gemeente Nijmegen. Toen hij daarna bij de RAC kwam, zag hij dit als een mooie kans om bij te dragen aan die beide steden én om de dynamiek van de andere gemeenten in de regio te leren kennen. Heemskerk: “Ik had al wel gemerkt dat de gemeenteraad van Arnhem echt anders is dan die van Nijmegen. Dat vond ik interessant. Plus ik vond dat de samenwerking tussen de raden nog een stuk beter kon. Daar wilde ik aan bijdragen”. Niet veel later werd hij ook voorzitter van de RAC.

Goed geïnformeerd zijn

De RAC bestaat uit raadsleden van de achttien gemeenten binnen de Groene Metropoolregio (samenstelling van de RAC). Het is een adviescommissie voor het algemeen bestuur van de GMR. Inmiddels is Heemskerk met de RAC een jaar op weg. “Wij gaan puur over de procedures, niet over de inhoud. Onze focus is dat raadsleden goed weten wat er wanneer aankomt en wanneer ze wat moeten agenderen met de wethouder. Dus: zijn de gemeenteraden genoeg aan zet? Worden ze niet gepasseerd? En, eerlijk is eerlijk, dat is een flinke uitdaging.”

Lees het hele interview met Wimer Heemskerk op de site van de Groene Metropoolregio.