“Haal de rechter naar de wijk”

Arnhem gaat aan de slag met een proef voor wijkrechtspraak. Eerder was de rechtbank al positief, gister stemde ook de Arnhemse raad unaniem voor de motie van D66 om de gemeente de kar voor deze proef te laten trekken. D66-raadslid Wimer Heemskerk. “Een mooie stap om het recht dichtbij Arnhemmers te brengen. Zo zorgen we voor meer toegankelijkheid en meer herkenbaarheid van het recht.”

Bijdragen aan een oplossing

Vorige maand diende D66 een voorstel in om wijkrechtspraak ook in Arnhem te regelen. Nog voordat de motie in de raad werd besproken, was het college al positief. Gisteravond stemde de raad unaniem in. Heemskerk: “Rechtspraak dichtbij mensen, in samenwerking met organisaties in de wijk, die zo ook nog eens rechters ontlast. Wat goed dat we dit in Arnhem gaan doen!” Doel is het toegankelijker maken van de rechtspraak, maar wijkrechtspraak gaat nog een stapje verder dan reguliere rechtspraak: niet alleen straffen, maar ook bijdragen aan een oplossing van het probleem. Heemskerk: “Door samen met de omgeving van de bewoner en organisaties in de wijk tot een duurzame oplossing te komen, pak je niet alleen het delict aan, maar ook de oorzaak.” Onder meer om die reden focust wijkrechtspraak zich op wijken en gevallen waar meerdere problemen tegelijkertijd spelen. Het doel is om samen met de wijk tot een samenhangende oplossing te komen. Zo staat niet alleen de rechtszaak centraal, maar ook de mens met zijn of haar problemen.

Succesvolle voorbeelden

In onder andere Rotterdam, Eindhoven, Den Haag en Amsterdam vonden eerdere proeven met wijkrechtspraak plaats. De evaluaties hiervan lieten zien dat wijkrechtspraak leidt tot minder herhaling van misdaad, het recht voor hun gevoel dichter bij brengt, minder geld kost én minder lang duurt. In Eindhoven en Rotterdam zijn ze ondertussen in een permanente vorm omgezet.

Wijkrechtspraak past bij Arnhem

Wijkrechtspraak past goed bij de wijkgerichte manier van werken die we in Arnhem kennen, vindt Heemskerk. “We worden in Arnhem steeds beter in samenwerken met netwerken in de wijk. En zo lukt het steeds beter om te zorgen dat de keuzes van de gemeente goed aansluiten op de leefwereld van Arnhemmers in alle wijken. Wijkrechtspraak doet daar een aanvulling op. Rechtspraak in de wijk en mét de wijk. Dat is rechtspraak die past bij het DNA van onze stad.”