Eindelijk gezonde lucht in Arnhemse lokalen

Al jaren is de luchtkwaliteit in Arnhemse leslokalen ongezond. De lucht is vervuild met virussen zoals corona, en bevat te veel uitgeademde kooldioxide. Al jaren zijn er plannen om dit te verbeteren, maar die worden niet snel genoeg uitgevoerd. De coronapandemie maakt ingrijpen nog noodzakelijker. De Rijksoverheid betaalt nu 30% mee. De rest moeten scholen en gemeentes samen betalen.

Anderhalf miljoen

Wat D66 betreft is de gemeente verantwoordelijk voor goede schoolgebouwen. Het voorstel van het college om scholen de helft te laten betalen vindt D66 dus niet goed genoeg. Arnhemse scholen kunnen deze kosten helemaal niet betalen. Raadslid Mattijs Loor: “Gelukkig hebben we anderhalf miljoen euro extra gevonden voor de basisscholen, bovenop de 3,6 miljoen die het college al had voorgesteld. Daarmee worden de plannen wel uitvoerbaar.”

Het voorstel van D66 om meer geld uit te trekken werd ingediend samen met ChristenUnie, CDA en VVD. Het werd unaniem aangenomen. De partijen stelden voor om geld dat over is bij de kantoorhuisvesting van de gemeente in te zetten voor de scholen. Schoolbestuurder Sylvia Veltmaat (Flores) liet de gemeenteraad weten: “Met het extra geld wordt het mogelijk de hele opgave in de stad uit te voeren, mits we als scholen nog iets extra bij kunnen dragen. Daar gaan wij ons stinkende best voor doen. Ik heb er veel vertrouwen in dat dit gaat lukken. Het zou voor de kinderen in Arnhem geweldig zijn.”

IJskoud

Tijdens de coronacrisis moesten de ramen open om de lucht gezond te houden. Ook in de winter. Dat zorgde voor ijskoude lokalen. In de zomer waren sommige lokalen zo warm dat leren moeilijk werd. Mattijs Loor: “Het is vervelend dat corona de aanleiding hiervoor moest zijn. Maar gezonde lokalen zijn een heel grote stap vooruit.”