D66 wordt tweede partij in Arnhem!

Bij de voorlopige uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Arnhem is D66 de tweede partij. Met 12,2% van de stemmen verdient de partij vijf zetels in de gemeenteraad. GroenLinks haalde 15,1% van de stemmen en is daarmee de grootste. VVD en Arnhem Centraal volgen met 10,8 en 10,7% van de stemmen. De opkomst van 46,5% was lager dan in 2018.

Burgemeester Ahmed Marcouch tijdens de bekendmaking van de voorlopige uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Arnhem. Beeld: Teun Donk

Arnhem kiest progressief

“De kiezer waardeert onze vooruitstrevende en optimistische boodschap. Het is een eer om de tweede partij van Arnhem te zijn, al hadden we op een zetel meer gehoopt. En het is jammer dat het niet is gelukt om meer Arnhemmers naar de stembus te krijgen,” aldus lijsttrekker Mattijs Loor, die evengoed blij is met de uitslag. “Met GroenLinks en D66 als grootste partijen en Volt als nieuwkomer met twee zetels, kiest Arnhem voor vooruitstrevende politiek. Dat is een mooi resultaat voor de stad!”

Maandag definitief, woensdag duiding

De definitieve uitslag volgt maandagochtend bij de zitting van het centraal stembureau. In 2014 en 2018 vonden op dat moment nog kleine verschuivingen in zetelaantal plaats. Dat is ook nu weer mogelijk. Op maandag wordt ook duidelijk of kandidaten een voorkeurszetel behalen. Dinsdag komen de namens D66 gekozen kandidaten bijeen om zich voor te bereiden op het duidingsdebat van woensdag 23 maart. Dan bespreken de lijsttrekkers van de gekozen partijen hun visie op de vorming van een nieuw stadsbestuur.

Kiezers en vrijwilligers bedankt!

Loor: “We hebben met elkaar een ijzersterke campagne gevoerd en zijn heel zichtbaar geweest in de stad. Ik wil het hele campagneteam nogmaals bedanken voor de enorme inzet. We mogen trots zijn de tweede partij van Arnhem te zijn. Daar hebben we allemaal hard voor gewerkt. En ik bedank alle kiezers voor het vertrouwen. We zullen er de komende vier jaar alles aan doen om deze stemmen om te zetten in resultaten voor een nog mooier Arnhem.”