D66 wil leraar voorrang geven op de woningmarkt

Elk kind verdient vijf dagen per week een leraar voor de klas. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Raadslid Wimer Heemskerk komt daarom vandaag op de Dag van de Leraar een voorstel om leraren voorrang krijgen op de Arnhemse woningmarkt. Heemskerk: “We moeten meer doen om het vak van leraar in Arnhem aantrekkelijk te maken en te houden.”

Oplopend tekort aan leraren

Nederland kent al jaren een groeiend lerarentekort, en signalen in Arnhem baren Heemskerk zorgen: “In Arnhem lukt het scholen toe nu nog vrij aardig om de puzzel te leggen, maar de rek is eruit. Zowel het tekort aan woningen als het lerarentekort blijft oplopen.” Extra pijnlijk vindt hij dat scholen met leerlingen die van huis uit een minder kansrijke start hebben vaak als eerste in de knel komen bij tekorten.

Tekort aan woningen

Ook de komende jaren blijft het landelijk lerarentekort toenemen. Dat vereist dat gemeenten nieuwe manieren vinden om het beroep aantrekkelijker te maken. Een passende en betaalbare woning is daarbij cruciaal. Arnhem kent, net als veel andere steden, een krappe woningmarkt. Startende leraren vallen daardoor vaak tussen wal en schip: zij verdienen te veel voor sociale huur, maar kunnen zich geen koopwoning veroorloven.

Voorrang op huur- én koophuis

Het voorstel van Heemskerk is om (startende) leraren en afstuderende studenten van de lerarenopleiding voorrang te geven op een huurwoning in Arnhem, wanneer zij op een school in regio Arnhem aan de slag gaan. Ook wil hij het mogelijk maken voor leraren om vanuit die huurwoning met voorrang door te stappen naar een koophuis om het op die manier ook aantrekkelijk te maken zich voor lange termijn de stad te binden. Heemskerk: “De woningmarkt mag geen drempel worden voor de kansen van Arnhemse kinderen en jongeren. We willen voor hen vijf dagen per week de beste leraren voor de klas. Leraren die zich ook verbonden voelen met onze stad. Andere steden zoals Amsterdam, Almere en Utrecht gingen Arnhem hierin voor met vergelijkbare regelingen.