Zorg en welzijn in de buurt

De groeiende kloof tussen arm en rijk is ook terug te zien op het gebied van gezondheid. In de praktijk is het voor veel mensen lastig om de juiste gezonde keuzes te maken als het gaat om bewegen, voeding en roken. D66 staat voor een stad die dicht bij haar inwoners staat en die ze helpt met het maken van de juiste keuzes. In 2021 zijn we daarom gestart met de Buurtteams in Amsterdam, waardoor laagdrempelige zorg en advies altijd dichtbij is.

• We blijven vol inzetten op de Buurtteams (welzijn) en de Ouder- en KindTeams (zorg) om in een vroeg stadium in te kunnen grijpen en gezondheidsongelijkheid tegen te gaan. Hiermee zorgen we ervoor dat elke wijk een plek heeft waar mensen laagdrempelig binnen kunnen lopen voor coaching, informatie en/of een luisterend oor. Bij wijken met veel anderstaligen zullen mensen die deze andere taal machtig zijn het Buurtteam, waar nodig kunnen, versterken.
  • We stellen in elk Buurtteam welzijnscoaches aan.
    Een welzijnscoach verbindt mensen met de sociale basis, en zorgt voor het ontstaan van initiatieven waar de bewoners zelf behoefte aan hebben. Denk aan wandelgroepjes, kookcursussen, of stoppen-met-roken groepjes. De welzijnscoach kan daarbij ook fungeren als de schakel naar Amsterdam Vitaal & Gezond, evenals en naar huisartsen.
  • We geven de Buurtteams budget voor uitzonderlijke gevallen, omdat de hulpvraag van bewoners niet altijd in een hokje valt te plaatsen. De Buurtteams staan dicht bij de bewoners. Zij kunnen goed inschatten wanneer er sprake van een uitzondering is, en er maatwerk toegepast dient te worden.
  • We richten een Amsterdams wachtlijstoverleg in waarbij in samenspraak met de Buurtteams overbruggingsplannen worden opgesteld, terwijl de cliënt wacht op de ggz. Hierdoor kunnen hulpbehoevenden reeds begeleid worden op psychosociale gebieden zoals werk, re-integratie, sociale contacten, dagbesteding en zelfzorg.
  • We zorgen voor een kort lijntje tussen Buurtteams en ggz voor een sneller herstel en doorstroom van hulpbehoevenden.
  • We zetten in op een actieplan om eenzaamheid te verminderen, met name onder ouderen, jongeren en (internationale) studenten.
  • We maken van Amsterdam een dementievriendelijke stad. In alle buurten is inloop en voorlichting voor mensen die te maken hebben met dementie, zoals bijvoorbeeld het Odensehuis.