Mantelzorg en Wet Maatschappelijke Ondersteuning

De kwaliteit van de zorg wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van zorgverleners en de
beschikbare middelen. Helaas zien we dat de drang om zorg efficiënter te maken kan leiden tot
verminderende kwaliteit. Dit omdat zorgverleners overbelast raken, er een uurtje factuurtje mentaliteit ontstaat, of er minder hulpmiddelen beschikbaar zijn. D66 streeft ernaar een gezonde balans te vinden tussen efficiëntie en kwalitatieve, persoonsgerichte zorg.

• We zorgen voor toegang tot de hulpmiddelen voor hulpbehoevende personen om zelfstandig thuis te kunnen wonen (Wmo). We maken leverbetrouwbaarheid onderdeel van de aanbesteding en evalueren regelmatig met leveranciers hoe ze hierop presenteren.
  • We houden het Wmo-vervoer betaalbaar voor hulpbehoevende personen en begeleiders.
  • We erkennen de positie van de mantelzorger in het lokale zorgstelsel en zetten een programma op om jonge mantelzorgers vanaf de eerste dag te ondersteunen door middel van voorlichting, coaching en begeleiding.
  • We ontlasten de mantelzorger door respijtzorg en logeerzorg te stimuleren.
  • We maken tolken beschikbaar voor hulpverleners. Op die manier voorkomen we dat kinderen deze rol op zich moeten nemen.
  • We onderzoeken bij wie het mogelijk is om naar eigen draagkracht bij te dragen aan zorg, om te voorkomen dat zorg onbetaalbaar wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eigen bijdrage bij Hulp bij Huishouding.
  • We steunen de vestiging van een tweede Oranje Huis in Amsterdam waar zorg en opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld geconcentreerd kan worden aangeboden. We onderzoeken hoe deze zorg (voor slachtoffers van huiselijk geweld) met minder bureaucratische procedures zo goed mogelijk met een langetermijnperspectief kan worden aangeboden en of aanbesteding hiervoor de juiste procedure is.