Wel flitsbezorging geen overlast

Flitsbezorging is in heel rap tempo in Amsterdam opgekomen. De razend populaire dienst heeft echter wel zijn keer zijde. Bewoners ervaren overlast van fietsen, scooters, en darkstores die het straatbeeld verstoren. Wethouder van Dantzig heeft nu met een afwegingskader de basis gelegd om overlast tegen te gaan in woonwijken met een nee tenzij beleid. Raadslid Erik Schmit: ‘‘Er is een grote vraag naar flitsbezorging maar tegelijkertijd hebben er veel mensen overlast. Met dit afwegingskader hebben we een goede balans gevonden tussen het tegengaan van overlast en het mogelijk houden van een populaire bezorgdienst.’’

In gesprek met de sector en bewoners

Voor D66 is het belangrijk dat we met alle betrokkenen goed in gesprek gaan. Raadslid Schmit is de afgelopen tijd op bezoek geweest bij bewoners die overlast ervaren van darkstores en bij flitsbezorgers zoals Getir en Gorillas. D66 heeft hiermee verschillende perspectieven bekeken en vindt dat de verschillende belangen in het afwegingskader terug te vinden zijn. Raadslid Schmit: ‘‘Als volksvertegenwoordiger moet je naar het algemeen belang kijken en zorgvuldig alle belangen afwegen. Met dit kader hebben de bewoners weer rust en kan de flitsbezorgingssector door met haar bedrijvigheid.’’

Adequaat optreden

De gemeente heeft met dit afwegingskader een internationale primeur. Door heel Europa worstelen gemeenten met de snel oprukkende flitsbezorging die vaak nog niet onder de geldende regelgeving valt omdat het nieuw concept is. Erik Schmit: ‘‘Amsterdam heeft geleerd van Airbnb. Een ander nieuw concept dat de afgelopen jaren in rap tempo populair werd. Hier was de gemeente te laat met het vormen van kaders om uitwassen te voorkomen. Nu heeft de wethouder het een stuk sneller opgepakt en zijn we zelfs wereldwijd de eerste met een dergelijk kader om flitsbezorging in goede banen te leiden. Daar mogen we best trots op zijn.’’

Klik hier voor het afwegingskader.