Mijlpaal in gemeente Amsterdam: 30 km/uur de standaard

De maximumsnelheid op de Amsterdamse wegen wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur, zo wordt de stad veiliger. In de stad gaat de maximumsnelheid van 270 kilometer aan drukke stadswegen omlaag. Wat betekent dat 80% van de Amsterdamse wegen een 30 km/u zone wordt. Het plan is op initiatief van D66-wethouder Melanie van der Horst in de raad terechtgekomen. D66-raadslid Elise Moeskops is blij: “Ik kijk uit naar een rustigere, veiligere en daarmee prettigere stad. Een stad waar je dan ook makkelijker met je kinderen doorheen fietst of waar je -ook als je wat slechter ter been bent- makkelijker oversteekt.”

Verkeersveiligheid

Het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u verbetert de verkeersveiligheid in de stad. De verwachting is dat door de maatregel er 20 a 30 procent minder verkeersslachtoffers vallen, en dat de impact van overgebleven ongelukken beperkt wordt. Dat komt onder andere doordat de remweg van auto’s afneemt van ruim 27 meter tot ongeveer 13 meter. Daarbij resulteert de standaardnorm van 30 km/u erin dat weggebruikers ook op andere wegen in de stad langzamer gaan rijden. Dat hebben wij geleerd van de stad Brussel, waar ze een vergelijkbare maatregel invoerde.

Bevordering fietscultuur

Door de maximumsnelheid op de weg te verlagen wordt de Amsterdamse fietser beter beschermd, en dat bevordert de door D66 zo gekoesterde fietscultuur in Amsterdam. Zo benadrukt Moeskops: “We willen een stad waarin iedereen zich veilig en onafhankelijk kan verplaatsen. De fiets is meer dan een vervoersmiddel; het geeft vrijheid en vergroot de wereld voor mensen. Een verkeersveilige stad maakt dat kinderen op jonge leeftijd zelfstandig naar school en sportverenigingen kunnen.”