Amsterdam moet Kiev helpen bij wederopbouw

Oekraïne vraagt steun bij de wederopbouw van de door oorlog getroffen regio’s. D66, PvdA en GL willen van het stadsbestuur weten of Amsterdam aan deze oproep gehoor wil geven. Oekraïense steden zijn volledig kapot geschoten. President Zelensky heeft een oproep gedaan om te helpen met de wederopbouw na vertrek van de Russische invasie. Raadslid Rob Hofland (D66): ‘‘Wij willen dat Amsterdam met Kiev in gesprek gaat om te kijken hoe Amsterdam kan helpen bij de wederopbouw.’’

Oproep president Zelensky

Afgelopen week gaf president Volodymyr Zelensky in de Tweede Kamer der Staten-Generaal een indrukwekkende speech, waarin hij onder andere sprak over de wederopbouw van Oekraïne. Hij deed een oproep om hulp met vaardigheden waar Nederland goed in is. Raadslid Lian Heinhuis (PvdA): ‘‘De barmhartigheid van Amsterdammers is de afgelopen weken groot gebleken. Nu is ook de gemeente aan zet om onze Europese saamhorigheid te laten gelden en, waar wij kunnen, hulp te bieden en gehoor te geven aan de oproep van president Zelensky.’’

Help Amsterdammers te helpen

De partijen willen dat Amsterdam ook andere Europese hoofdsteden enthousiasmeert om te helpen bij de wederopbouw. Amsterdam kan met haar Europees netwerk andere steden motiveren om met hun eigen expertises bij te dragen aan de wederopbouw. Raadslid Imane Nadif (GL): ‘‘Er zijn vele bedrijven en Amsterdammers die ook willen helpen maar niet weten hoe. Als wij op een rij weten te zetten hoe ze kunnen helpen bij de wederopbouw van Kiev, dan wordt het voor iedereen mogelijk om te helpen. Ook zou Amsterdam andere steden in Europa kunnen stimuleren en inspireren om hun expertises in te zetten voor de wederopbouw van Oekraïne.’’

Laat Amsterdam Kiev helpen

Het Oekraïense volk heeft een ongekende zware tijd sinds de Russische invasie. Meer dan 5 miljoen mensen zijn het land ontvlucht. Als de Russische invasie voorbij is keren zij graag terug naar hun eigen huis. Ze komen echter niet terug in een fijn thuis. Hun steden zijn aan stukken geschoten en vele huizen zijn onbewoonbaar geworden. Amsterdam kan helpen, bijvoorbeeld door kennis en ervaring te delen over hoe woningen snel kunnen worden herbouwd. Raadslid Rob Hofland (D66): ‘‘Laat Amsterdam haar kennis, ervaring en netwerk aanbieden aan Kiev en andere Oekraïense steden. Kiev mag weten dat Amsterdam klaar staat om te helpen.’’