Amsterdam gaat Kiev helpen

Amsterdam gaat Kiev helpen bij de wederopbouw van door oorlog getroffen gebieden. Naar aanleiding van een oproep van president Zelensky in de Tweede Kamer stelde raadslid Hofland (D66), samen met Heinhuis (PvdA) en Nadif (GL) voor om Kiev bij te staan bij de wederopbouw. Burgemeester Halsema heeft daar in beantwoording positief op gereageerd en laat weten met o.a. kennis en stedenbouwkundig experts te kunnen helpen. Raadslid Hofland: ‘‘De oorlog is nog niet voorbij. Wij bewonderen de manier waarop president Zelensky zelfs in deze tijden naar de toekomst durft te kijken. Het is goed dat Amsterdam heeft aangegeven te willen helpen.’’

Oproep gehoord

Amsterdam geeft gehoor aan de oproep tot steun. Dit laat burgemeester Halsema weten in beantwoording op de vragen van D66, GL en PvdA. In de beantwoording laat Halsema weten dat Amsterdam zeker beschikt over de expertise en vaardigheden om Oekraïense steden bij te staan bij herstel. Raadslid Hofland: “We hebben eerder in crisisgebieden kunnen helpen. Bijvoorbeeld in Jordanië, waar samen met Waternet geholpen is bij stedelijke opgaves in vluchtelingenkamp Za’Atari. Laten we ook in Oekraïne een waardevolle bijdrage leveren.”

Europese samenwerking

De gemeente laat weten in nauw contact te zijn met gemeenten die op de grens van Oekraïne liggen. Vanuit het samenwerkingsverband Pact of Free Cities, waar Amsterdam onderdeel van uitmaakt, is de burgemeester van Kiev al aangeschreven. Amsterdam wil graag hulp bieden waar de nood het hoogste is. Raadslid Hofland: ‘‘Door goede Europese samenwerking kunnen we Kiev en andere steden in Oekraïne het beste helpen.’’

Klik hier voor de volledige beantwoording van de vragen aan het stadsbestuur.