Afscheid raadsleden

Op 23 maart namen we afscheid van een aantal zeer gewaardeerde raadsleden. D66 wil alle afzwaaiende raadsleden bedanken voor hun inzet voor onze mooie stad en democratie. En in het bijzonder de D66 raadsleden Marijn Bosman, Jan-Bert Vroege, Sjoerd Warmerdam en Bart Vink. Fractievoorzitter Reinier van Dantzig: ‘‘We hebben de afgelopen jaren een prachtige ploeg gehad. Stuk voor stuk hebben zij zich met hart en ziel ingezet voor een beter Amsterdam. Ik wil hen bedanken voor hun tomeloze inzet en energie.’’

Een warm afscheid

De afgelopen jaren hebben de raad en in het bijzonder onze vertrekkende raadsleden ongelooflijk veel wilskracht en energie getoond. Het is hen gelukt tijdens een pandemie en meerdere andere crisissen Amsterdam draaiende te houden. Van Dantzig: “Het was echt geen gemakkelijke periode om raadslid te zijn. Des te knapper dat we mede dankzij Marijn, Bart, Sjoerd en Jan-Bert de stad draaiende hebben kunnen houden en we weer naar de toekomst kunnen kijken.”

Tijdens hun afscheid gaven onze raadsleden krachtige speeches en gaven zij enkele wijze lessen mee aan de toekomstige raad.

Sjoerd Warmerdam: “Samen met Christen Unie heb ik ontzettend fijn kunnen samenwerken. Ondanks onze ideologische verschillen zochten wij verbinding en vonden wij die in elkaar om samen Amsterdam een stukje mooier en gezonder te maken.”

Marijn Bosman: “Aan de volgende raad geef ik mee om altijd de overlap tussen partijen met uiteenlopende ideologieën, wensen en prioriteiten te vinden.”

Bart Vink: “Aan de aankomende raad wil ik graag het advies geven het respect voor elkaar terug te brengen en te herstellen.”

Jan-Bert Vroege: ‘‘Ik zie mijzelf als een vrij ouderwetse D66’er, in de geest van Van Mierlo. Die vindt dat de macht altijd uitgedaagd moet worden en zeker de vanzelfsprekende macht. En die trots is dat de D van D66 staat voor Democraten. En ik heb daar als raadslid altijd gepoogd aan te werken.’’ Jan-Bert Vroege is zelfs benoemd door Zijne Majesteit de Koning tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn waardevolle inzet de afgelopen 12 jaar als raadslid in stadsdeel oost en als raadslid in de gemeenteraad van Amsterdam!

Raadsperiode 2018-2022

De raadsperiode 2018-2022 zal de boeken in gaan als een bijzondere periode. Met een wereldwijde pandemie en een acute stop van toeristen naar de hoofdstad was de stad ongekend stil. Er moest tussentijds een nieuw coalitieakkoord geschreven worden omdat de
stad 300 miljoen euro aan inkomsten misliep. Desondanks zijn er heel veel mooie resultaten neergezet en staat Amsterdam er goed voor. Van Dantzig: ‘‘Het werk aan de stad is nooit af. We hebben nog genoeg te doen om de groei van de stad in goede banen te leiden. We
moeten blijven vergroenen, de wooncrisis te lijf gaan en ieder kind de kansen geven die het verdient. De raadsleden die nu vertrekken kunnen met gepaste trots naar hun stad kijken en met vertrouwen het stokje doorgeven aan de volgende generatie politici.’’