De voetganger centraal.
Voor het eerst heeft Amersfoort beleid voor voetgangers. Daarmee hebben wij de stad verbeterd voor voetgangers. Voorbeelden daarvan zijn dat er geen laadpalen voor elektrische auto’s meer op de stoep worden geplaatst. De Snouckaertlaan is aangepast waarbij wandelaars het uitgangspunt zijn.

Betere fietsroutes.
De doorfietsroute naar Bunschoten is gerealiseerd en de aanleg van de doorfietsroute naar Vathorst is gestart. Ook hebben we een upgrade van de fietsroute naar Utrecht voor elkaar gekregen. En de fietsroute aan de westzijde van Amersfoort is veiliger gemaakt.

Fietsles op school.
Op basisscholen worden fietslessen gegeven. Op die manier zorgen we ervoor dat kinderen veilig en zelfstandig kunnen fietsen.

Door de ogen van een kind van 8.
Straten worden zo ingericht dat een kind van 8 zelfstandig kan fietsen of lopen, zodat kinderen veilig naar school, vriendjes, sport of muziekles kunnen.

Gratis busvervoer.
Amersfoorters met een lager inkomen kunnen gratis reizen met de bus in de daluren.

Toegankelijke bushaltes.
We hebben bushaltes toegankelijker gemaakt voor mindervaliden.

Meer bussen.
De dienstregeling is uitgebreid waardoor er veel meer bussen rijden in Amersfoort, 2.400 per dag.

Aanbod deelmobiliteit.
Amersfoort is de eerste stad in Nederland die alle vormen van deelmobiliteit aanbiedt: fiets, scooter, bakfiets én auto.

Opknappen van het stationsgebied.
Het stationsgebied van Amersfoort Centraal is voor veel reizigers en bezoekers het eerste dat ze zien als ze aankomen in Amersfoort. Dat moet dus een visitekaartje van de stad zijn. Plannen om dit aan te pakken liggen klaar, maar daarvoor moeten eerst de fietsen van het stationsplein. Er is begonnen met de aanleg van een grote nieuwe fietsenkelder onder het stationsplein. En met het opknappen van de Snouckaertlaan is de entree naar de binnenstad al veel mooier.

Meer veiligheid op de weg.
We hebben gezorgd voor meer 30km/u-zones, waar fietsers en voetgangers veiliger zijn. Een lagere snelheid heeft minder ruimte nodig in weginrichting en verbetert de veiligheid, zodat jong en oud durven te fietsen. Dit zorgt ook voor minder verkeerslawaai.

Wegen opgeknapt.
We hebben wegen als de Noordewierweg en de Vermeerstraat opnieuw ingericht. 30km/uur zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers. Ook is er meer ruimte voor groen.

Invoering parkeerbeleid.
Om onze stad bereikbaar en leefbaar te houden heeft D66 parkeerbeleid ingevoerd en daarvoor verantwoordelijkheid genomen. We hebben gezorgd voor lage kosten voor de eerste auto (30 euro per jaar), goede regelingen voor mantelzorgers en lage kosten voor bezoek.

Parkeren bij winkelcentra.
We hebben betaald parkeren ingevoerd bij winkelcentra (€ 0,30 per uur voor de eerste 2 uur), zodat alleen bezoekers van het winkelcentrum er parkeren. Op die manier zorgen we ervoor dat het winkelcentrum goed bereikbaar is en er voldoende parkeergelegenheid is, zonder extra parkeerplekken aan te leggen.

Nieuwe balans in mobiliteit: lopen en fietsen voorop
Iedereen verplaatst zich op een andere manier. Jouw keuzes hebben effect op jou én je omgeving. De ruimte in de stad is schaars en wordt door groei steeds schaarser. We moeten keuzes maken en daarbij inzetten op een nieuwe balans. We werken volgens het principe STOMP (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, deelMobiliteit en tot slot Privéauto). Meer ruimte voor lopen, fietsen en openbaar vervoer dus. Minder ruimte voor de auto. We houden wel ruimte voor mensen die aangewezen zijn op de auto, zodat zij overal kunnen blijven komen.

Fijne stoepen, ook voor een rollator, rolstoel of scootmobiel.
Met brede stoepen zorgen we voor ruimte om te lopen of te rollen. We zorgen er bij de inrichting van nieuwe gebieden voor dat stoepen vrij blijven bij wegwerkzaamheden. 

Meer doorfietsroutes.
Dit zijn routes die speciaal ingericht zijn op fietsen, door extra voorrang voor fietsers of brede fietsstroken. D66 maakt ruim baan voor fietsers.

Duurzaam vervoer aantrekkelijk.
We maken deelmobiliteit en openbaar vervoer extra aantrekkelijk, door financiële drempels weg te nemen. Dit doen we door geld hiervoor vrij te maken. Bij nieuwbouw kiezen we direct voor goede OV-verbindingen en investeren we in voldoende ruimte voor deelmobiliteit en fietsparkeren.

Uitbreiding stations.
Voor de groei van Amersfoort richting 190.000 inwoners in 2040 is het noodzakelijk dat de stations Amersfoort Centraal en Schothorst meegroeien. Zo zal in 2050 Amersfoort Centraal 70.000 reizigers per dag krijgen. Daarvoor moeten de stations worden vernieuwd en uitgebreid. Alleen zo kunnen we alle reizigers blijven bedienen en zijn we klaar voor de toekomst.

Busvervoer zonder ‘spoorboekje’.
We zorgen voor busvervoer dat zo frequent is, dat het niet op een vaste frequentie hoeft te rijden. Met deze Bus Rapid Transit (BRT), bieden we een goed alternatief voor de auto. BRT kan ook gezien worden als voorloper van tram of metro. We breiden deze snelle busverbinding uit naar Utrecht.

Vaker 30km/u op wegen.
We richten nieuwe en bestaande wegen zo veel mogelijk in op 30km/u voor auto’s met meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Voortzetten parkeerbeleid.
Om de bovenstaande ambities waar te maken zetten we het door de raad vastgestelde parkeerbeleid voort. Met een parkeervergunning betalen mensen voor het gebruik van de openbare straat waar ze hun auto parkeren. Bovendien stimuleren we met betaald parkeren dat mensen met de fiets of het openbaar vervoer reizen.

Kinderen spelen, lopen en fietsen veilig
Fietsen is gezond en goed voor de stad. Toch loopt het aantal kinderen dat leert fietsen terug. D66 wil dat alle kinderen in Amersfoort vanaf 8 jaar veilig zelf naar school fietsen of lopen. Daarbij hebben veilige schoolroutes prioriteit.

Kinderen actief betrekken.
Kinderen en ouders weten zelf het best waar zij zich onveilig voelen in hun route naar school. Daarom betrekken we kinderen bij de inrichting van wijken.
Speeltuinen. We willen meer speeltuintjes in elke wijk, ook in de binnenstad.

Veilige routes.
We zorgen ervoor dat de omgeving van scholen fietsveilig is. We pakken gevaarlijke punten op schoolroutes aan.

Fietsen stimuleren.
We stimuleren ouders om kinderen met de fiets naar school te brengen, bijvoorbeeld met autovrije schoolzones tijdens haal- en brengtijden.

Je bent pas vrij als iedereen dat is. D66 gelooft in gelijke kansen voor iedereen en hulp voor wie het nodig heeft.