Duurzaam: zeggen wat je doet en doen wat je zegt – Raadspraat 29 mei 2024

Nadenkend over hoe ik aan mijn kleinkinderen uit kan leggen wat duurzaam leven is lees ik ergens dat duurzaamheid betekent dat je ‘rekening houdt met mens, dier en milieu, met zowel wat zij nú nodig hebben, als wat goed is voor later’. Kortom: goed voor alles wat leeft, voor nu én later. Daar draait het om.

Duurzaamheid als leidraad bij het maken van keuzes vraagt om visie en een integrale aanpak. Hoe kan de samenleving omgaan met uitdagingen? En dat zijn er nogal wat, ook voor Wijk bij Duurstede: woningtekort, asielvraagstuk, sociaal domein, jeugdzorg, onderwijs, het oude stadhuis, cultuur, sport, milieuproblematiek. Complexe onderwerpen die je niet kunt afdoen met simpele oneliners.

Zo konden jonge starters zoals Esmay en Jason, die al jaren als woningzoekenden ingeschreven stonden, toch aan een woning komen, omdat er voor statushouders flexwoningen zijn geplaatst. Ook is denkbaar dat asielopvang alleen tot stand kan komen in onze gemeente als er ook extra woningen voor de lange lijst woningzoekenden gebouwd gaan worden.

Een bloeiend Wijk bij Duurstede creëert in het oude stadhuis een centrale plek voor rouwen en trouwen, met winkel en toeristische activiteiten en een ‘Zaal voor Allemaal’ dat een podium biedt voor álle Wijkse inwoners voor educatie, cultuur en ontspanning. Ook hier zijn de opbrengsten voor de gemeenschap. Voldoende sociale en beweegactiviteiten voor jong en oud leidt tot goed nabuurschap en vergroten solidariteit en algemeen welzijn.

Dit alles vraagt om dialoog, om luisteren naar elkaar, waarbij het, net als in een goed huwelijk, soms geven en nemen is. Erkennen van feiten. Duidelijkheid. Geen valse beloften. Wel eerlijkheid: zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Burgers onderling en in raad en college.

Dan bouwen we niet alleen woningen, maar een Wijkse samenleving waarin burgers met verschillende achtergronden, religies en levenswijzen naast elkaar bestaan. Samengebonden door de universele wens vreedzaam, veilig en vrij te leven.

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 29 mei 2024, geschreven door D66 steunfractielid Marie-Rose van Lieshout.