Harm & Koen helpen mee met de Buurtbezem

Beeld: D66 Vlaardingen

Gisteren voor het eerst, samen met Koen, deelgenomen aan het initiatief ‘Buurtbezem’ in de Oostwijk. Na een gastvrije ontvangst bij De Windwijzer, ging ik samen met een andere vrijwilliger op pad tussen 10:00 en 12:00 uur. Vooraf was heel duidelijk wie welke route ging lopen. Alles wat je nodig hebt is geregeld: een herkenbaar hesje, handschoenen, afvalzak en afvalgrijper. Uiteindelijk hebben wij in de buurt van de Schiedamseweg, Stadsgehoorzaal en Lidl gelopen.

Wat opviel? Weinig kleine flesjes waar tegenwoordig statiegeld op zit, wel veel blikjes en sigarettenpeuken. Ook mondkapjes behoren tegenwoordig helaas tot het zwerfafval (erg vervelend voor bijvoorbeeld vogels die verstrikt kunnen raken in die dingen). Vooral in de buurt van parkeerplaatsen wordt nog veel afval gedumpt. Onderweg nog een aantal leuke reacties van voorbijgangers gehad die het initiatief om samen de buurt schoon te houden konden waarderen.

Na ongeveer 2 uur kwamen we terug bij De Windwijzer. Opnieuw werden we gastvrij ontvangen en kregen we soep met brood aangeboden. Daarnaast was de sfeer aan tafel erg goed. Bovendien werd heel duidelijk gemaakt dat het vrijwillig is; je hoeft dus niet iedere maand aanwezig te zijn. Lijkt het je leuk om ook een keer mee te doen? Kijk dan om de Facebookpagina https://www.facebook.com/debuurtbezem of geef je op via [email protected]!