Idee 224 Op weg naar een wendbare democratie

Het is lente, en dus tijd voor een nieuwe editie van Idee! Het nummer trapt af met een dubbelinterview met D66-fractievoorzitter Rob Jetten en Afke Groen, directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting. Zij reflecteren op de verkiezingsuitslag, de lessen hieruit voor D66 en de noodzaak voor brede, progressieve samenwerking. Ook politicologen Catherine de Vries en Cas Mudde reflecteren op de politieke aardverschuiving die plaatsvond op 22 november 2023.

In deze editie kijken we niet alleen terug, maar zeker ook vooruit. Waar moeten sociaal-liberalen hun hoop op vestigen? Wat is er nodig voor een wendbare en tegelijkertijd robuuste democratie? Onder meer Dieuwertje Kuijpers en Martijn Visser lieten hier hun licht over schijnen. Tot slot leest u in het nummer een ontroerende ode aan Els Borst, een politica die groot was onder meer omdat ze de kleinen nooit uit het oog verloor.

Hieronder vind je een aantal uitgelichte artikelen. Wil je de rest van de artikelen uit deze Idee ook lezen? Neem dan een abonnement op Idee.

Op weg naar een wendbare democratie

Interview Afke Groen en Rob Jetten

Hoognodig: meer ideeënstrijd en mensen meer in het hart raken
Sara Visser

Interview Cas Mudde

De grootste dreiging komt uit het midden
Daniël Schut

Hoe verdedig je een democratie?
Martijn Visser

Interview Catherine de Vries

‘Er is een lijn te trekken tussen de oprichting van D66 en
de monsterzege van de PVV’