Wereldstad zoekt nieuwe burgermoeder- of vader

De profielschets – ofwel, de vacature – voor de nieuwe Rotterdamse burgemeester is vastgesteld in de raad van 25 april jl. Sollicitanten kunnen zich de komende drie weken klaarstomen en solliciteren naar een van de mooiste banen van Nederland. Fractievoorzitter Agnes Maassen: “De profielschets is een mooi evenwichtig beeld van onze stad en wat zij voor burgemeester nodig heeft. Vooral de aandacht voor duurzaamheid, rechtsstatelijkheid, levendigheid en diversiteit in het stuk kenmerken wat onze fractie betreft het Rotterdam van morgen.”

Iedereen kan solliciteren

Er zijn drie soorten kanalen geraadpleegd om de profielschets tot stand te brengen. Zo is er de afgelopen tijd veel gesproken met Rotterdammers over hoe zij de nieuwe burgemeester voor zich zien. Er is een kindervragenlijst uitgestuurd, een enquête voor volwassenen beschikbaar gesteld en face-to-face input opgehaald. Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met toekomstige samenwerkingspartners van de nieuwe burgemeester. Tot slot, hebben alle raadsfracties en het college mee gepraat over het profiel en welke kwaliteiten vooral belangrijk zijn. Al die gesprekken, meningen en ideeën zijn samengevoegd in één document: de profielschets.

Inmiddels is de profielschets vastgesteld en zo ook de vertrouwenscommissie, die nauw betrokken is bij de rest van het proces. Iedereen die zich herkent in het profiel kan solliciteren. “Zelf zit ik ook in de vertrouwenscommissie. En hoewel ik daar niet al te veel over kwijt kan de komende maanden – het heet niet voor niets een vertrouwenscommissie – mag ieder die zichzelf geschikt acht, solliciteren”, aldus Agnes.

Benieuwd naar wat voor burgemeester Rotterdam zoekt? Bekijk hier de profielschets.