Voormalig D66 Rotterdam raadslid Francisca Ravestein overleden

Met verdriet heeft D66 Rotterdam kennis genomen van het overlijden van Francisca Ravestein op zondag 7 januari 2024.

Francisca was een actieve Rotterdamse D66’er die haar eerste politieke stappen zette in de deelgemeente Centrum-Noord. Daar startte ze in 1980 als fractievoorzitter van (toen nog) D’66 om aansluitend in 1984 lid van het Dagelijks Bestuur te worden.

Van november 1988 tot april 1998 was Francisca gemeenteraadslid en fractievoorzitter voor D66 in de Rotterdamse gemeenteraad. Mede dankzij Francisca is Las Palmas op de Wilhelminapier behouden en inmiddels een gemeentelijk monument. In 1998 maakte ze de overstap naar Den Haag waar zij in een fractie van 14 met Els Borst als fractievoorzitter lid werd van de Tweede Kamer.

Na haar periode als kamerlid kwam de gemeentepolitiek en het lokale bestuur weer op haar pad. Ze is onder andere wethouder in Renkum geweest, waarnemend burgemeester van Beverwijk en burgemeester van Opsterland en Pijnacker. In 2022 sloot zij haar lange loopbaan af.

Bovenal was Francisca een fijn mens, vrolijk, positief en een baken van rust in de hectiek en de soms korte termijn die de politiek kan zijn. Ook na haar vertrek uit de Rotterdamse politiek was ze nog te vinden bij de activiteiten van de lokale D66 vereniging, waar er met Francisca altijd levendige gesprekken en discussies konden worden gevoerd. Juist ook in een periode waar het met de aantallen zetels en leden niet zo goed liep, wist Francisca altijd het goede te duiden.

Fractie & Bestuur