OV-knooppunten krijgen mobiliteitshubs voor deelvervoer

De gemeente Rotterdam gaat op toekomstige knooppunten in de Oostflank de overstap tussen openbaar vervoer (OV) en deelvervoer optimaliseren, dankzij een motie van D66. Het stadsbestuur zal samen met aanbieders van deelmobiliteit aan de slag gaan met mobiliteitshubs op deze plekken. “Een mooie stap voor de autoluwe stad en het stimuleren van het OV en de fiets”, aldus woordvoerder mobiliteit Ingrid van Wifferen.

Studenten en bewoners

Op de Oostflank is de gemeente bezig met een grootschalige bouwopgave: er komen 30.000 woningen bij, waarvan 3.000 studentenwoningen. De bereikbaarheid van de Erasmus Universiteit en de Hogeschool Rotterdam worden tegelijkertijd verbeterd, door de komst van de nieuwe stadsbrug tussen De Esch en De Veranda. Veel van de studenten die in de Oostflank komen te wonen en/of studeren zullen behoefte hebben aan deelfietsen en deelscooters, die erg populair zijn onder studenten. Je springt in de tram en maakt dan een snelle overstap op de e-scooter en je bent zo in no-time van A naar B. Duurzaam, snel en makkelijk. D66 vindt het belangrijk deze klimaatvriendelijke vorm van mobiliteit te stimuleren. Bovendien zorgt het aanbod van deelvervoer ervoor dat minder mensen de noodzaak voelen om een eigen auto aan te schaffen, wat zo weer bijdraagt aan onze ambitie voor een autoluwe stad.

Centrale reisinformatie

Er wordt maandelijks 26.000 keer een deelfiets en 400.000 keer een deelscooter in Rotterdam verhuurd, en het aantal (elektrische) deelauto’s is de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld. Woordvoerder mobiliteit Ingrid van Wifferen: “Mensen gebruiken duidelijk meer deelvervoer, daarom is het des te belangrijker om nu te zorgen dat de overgang tussen OV en deelmobiliteit zo soepel mogelijk verloopt.” Het is essentieel dat alles goed op elkaar aansluit en de reisinformatie makkelijk en centraal vindbaar is. Daar zijn verschillende methoden voor, zoals het centraliseren van verschillende reizen en vervoerders in één geïntegreerd systeem.

Mobiliteitshubs

Daarnaast is het van belang om op centrale OV-knooppunten te zorgen voor het aanbod van deelvervoer, zodat die overgang feilloos verloopt. D66 diende daarom in de raad van 21 december de motie ‘In Oostflank van A naar B? Met fiets, e-bike of OV’ in. Hierin verzoeken we het college om in de toekomstige ontwikkelingsfase van de Oostflank het gesprek aan te gaan met OV-aanbieders en aanbieders van deelvervoer die in Nederland actief zijn, om samen knooppunten te selecteren op centrale locaties waar de overgang tussen OV en deelvervoer geoptimaliseerd kan worden. Vervolgens zien we hier graag mobiliteitshubs komen, gericht op studenten en bewoners. Om de hubs bekendheid te geven, vragen we ook om promotie door de gemeente.

Alle partijen stemden voor, en de motie is dus met algemene stemmen aangenomen.