Oostflank: 30.000 woningen, fietsers first en studentenkamers

Tijdens de raadsvergadering van 28 september hebben we de Oostflank behandeld: het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein waar Rotterdam flink gaat bouwen. Ook komt er een nieuwe brug tussen Kralingen en IJsselmonde en een snelle tramlijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Vanwege het grote woningtekort in de stad, zijn de nieuwe woningen hard nodig. Woordvoerder bouwen & wonen Tim de Haan praat je bij.

Gigantische plannen

“Een van de belangrijkste aspecten voor D66 van deze herziening is de nadruk op verdichting. Rotterdam groeit en dat moet op een groene en duurzame manier gebeuren. Met maar liefst 30.000 woningen, waarvan 65% betaalbaar, verdichten we de stad op ongekende wijze. Dit zal niet alleen bijdragen aan het oplossen van het woningtekort, maar ook de diversiteit en dynamiek van onze stad vergroten”, aldus Tim de Haan.

Naast de nieuwe woningen komt er ook een prachtig getijdenpark waar iedereen kan genieten van natuur en ontspanning. Dit park zal een groene oase vormen in ons stedelijke landschap en biedt een ideale plek om te wandelen, picknicken en te genieten van de buitenlucht. Het getijdenpark zal niet alleen een verademing zijn voor de inwoners, bijvoorbeeld voor wijken als Hillesluis en Bloemhof, maar ook bijdragen aan een gezondere en groenere stad.

Een ander belangrijk project van deze herziening is de komst van een gloednieuwe stadsbrug. Tim: “Deze is niet alleen functioneel, maar staat ook voor een veranderend Rotterdam waar we vol inzetten op OV, fietsers en wandelaars.” De brug zal niet alleen Noord en Zuid met elkaar verbinden, maar zal ook een sterk symbool zijn voor die nieuwe  verbinding tussen de beide stadsdelen.

De inzet van D66

Bij de raadsbehandeling heeft Tim de Haan zich hard gemaakt voor het toevoegen van nieuwe studentenwoningen in het plangebied. Met de aangenomen motie: ‘Hangen op je studentenbank in de Zuidoostelijke flank’, streven we ernaar 3.000 studentenwoningen toe te voegen. Een mooi resultaat. Daarnaast hebben we gevraagd het ‘Fietsers First’ principe als leidend te beschouwen, waardoor de auto minder ruimte geniet in de plannen en het gebied zo fietsvriendelijk mogelijk wordt gemaakt. Dit bevordert niet alleen de gezondheid van Rotterdammers, maar biedt ook kansen voor meer groen en draagt bij aan een autoluwe stad.

Tot slot zetten we in op groene oost-westelijke verbindingen vanuit de Oostflank naar het Kralingse Bos. Met de motie ‘Oostflank gaat fore’ vragen we te kijken naar een verbinding voor langzaam verkeer (fiets & wandelen) over de golfbaan naar het Kralingse Bos.