Kindervragenuur in de gemeenteraad

Afgelopen 23 november was het zover: het eerste Kindervragenuur! Dankzij een motie van D66 wordt er op jaarbasis een Kindervragenuur georganiseerd,
waarin leerlingen van openbare, speciale en bijzondere scholen worden uitgenodigd om vragen te stellen aan het Rotterdamse college en de raadsleden. “Mooi om te zien dat jonge mensen al zoveel bezig zijn met
gelijke kansen. Dat biedt veel hoop voor de toekomst”, vertelt woordvoerder organisatie Fatih Elbay.

Speeltuinen voor kinderen met een beperking

Een van de vragen die door de kinderen gesteld werden ging over speeltuinen, want zijn die er wel genoeg voor kinderen met een beperking? Wat D66 betreft moet elk kind kunnen spelen, of je nu een beperking hebt of niet. Fatih: “Juist samen, naast elkaar spelen, brengt ons dichter bij elkaar. Het is daarom belangrijk dat speelplekken inclusief zijn. De gemeente heeft in 2021 het SamenSpeelAkkoord ondertekend, daar ben ik blij mee.” Bij de aanleg van nieuwe Rotterdamse speeltuinen en bij het opknappen van oudere speeltuinen wordt nu vaker gelet op toegankelijkheid. Zo zijn er al meerdere speeltuinen in Rotterdam die toegankelijk zijn voor kinderen met en zonder beperking.

Van lievelingsmuziek tot kinderarmoede

De onderwerpen waar de kinderen vragen over stelden liepen uiteen. Van wat het politieke werk zo leuk maakt, of de lievelingsartiest van de burgemeester, tot hoe we kinderen die met honger naar school gaan kunnen helpen. Het gratis schoolontbijt, wat op veel scholen
wordt aangeboden, biedt gelukkig een uitkomst. Maar we zijn er nog niet. Elk kind dat met een lege maag naar school gaat is er een te veel. “De vragen die de kinderen stelden maken ook duidelijk waar wij ons nog harder voor moeten inzetten. Kunnen rondkomen, klimaatactie, een inclusieve openbare ruimte.
Allemaal onderwerpen die de kids bezighouden. Terwijl zij juist zorgeloos kind moeten kunnen zijn. Ik wil hen ook bedanken voor de vragen, en de durf om toch maar op dat wat enge podium in de microfoon die vragen te stellen. Dat belooft veel goeds voor de
toekomstige generatie bestuurders en politici”, aldus Fatih.