In Rotterdam is geen plaats voor racisme en fascisme: “Opsporen en bestraffen”

De viering van de jaarwisseling in Rotterdam werd overschaduwd door de racistische en fascistische leuzen die op nieuwjaarsnacht werden geprojecteerd op de Erasmusbrug. De rechts extremistische teksten schokte de D66-fractie. “Afgrijzen en afkeuren. Geen andere woorden hiervoor”, aldus fractievoorzitter Agnes Maassen. Zij vroeg hier dan ook een actualiteitendebat over aan: “We moéten dit opsporen en bestraffen.”

D66 maakt zich hard tegen discriminatie

Iedere Rotterdammer heeft het recht zich vrij te voelen en zichzelf te zijn. Structurele aandacht voor discriminatie en racisme en daar hard tegen optreden zijn daarom noodzakelijk. We zijn dan ook blij met de afgesproken inzet in het coalitieakkoord ‘Eén Stad’ op het gebied van discriminatiebestrijding. Ook de voorlichting over onder andere het slavernijverleden door middel van bijvoorbeeld het stadsprogramma ‘Een gedeelde geschiedenis’ en de herdenking van 150 jaar
slavernijverleden is belangrijk in de ogen van onze fractie.

De projectie op de Erasmusbrug laat echter zien dat we nog veel werk te verzetten hebben. “Direct toen mij bekend werd dat er racistische leuzen geprojecteerd werden op de Erasmusbrug werd ik overvallen door heel veel verschillende emoties.
Kwaad, boos, verward, onthutst. Maar ik wist wel één ding direct zeker: hier moeten we in de gemeenteraad Rotterdam met elkaar een debat over voeren. Omdat dit niet en nooit meer mag gebeuren”, zei Agnes tijdens de actualiteitenraad van 26 januari. De actualiteiten-aanvraag trokken we toen ook in, omdat diezelfde dag in de commissie BOFV de meerjaren-aanpak radicalisering, polarisatie en extremisme besproken zou worden, waarbij ook het incident bij de Erasmusbrug besproken zou worden.

Commissie BOFV

Tijdens het commissiedebat heeft D66 gevraagd alles op alles te zetten om de daders op te sporen, te voorkomen dat dit nooit meer kan gebeuren en verder onderzoek te doen naar fascistische en neonazistische bewegingen in de stad.

Demonstratie ‘Reclaim Rotterdam’

Op zondag 22 januari liepen D66-raadsleden Agnes Maassen en Tim de Haan dan mee met de Reclaim Rotterdam demonstratie, vanaf de Binnenrotte naar de Erasmusbrug. “Wij staan hier tegen de geprojecteerde racistische teksten op de Erasmusbrug tijdens oud & nieuw. Tegen de haat en intolerantie”, schreef Tim de Haan over de demonstratie. Agnes Maassen: “Het is belangrijk dat we uitspreken
dat er in onze stad geen plek is voor intolerantie, en dat iedereen zich vrij en veilig kan voelen.”