Het Rotterdamse tramnet: wat vindt D66?
D66 hecht veel waarde aan een goed bereikbare stad. Een die fietsvriendelijk is, met voldoende openbaar vervoer en een autoluwe inrichting. Het plan van de MRDH heeft veel losgemaakt in de stad en bewoners en ondernemers uitten hun zorgen over de bereikbaarheid. Ook onze fractie was het niet volledig eens met alles wat de MRDH voor ogen had, ondanks ook goede voorstellen met betrekking tot frequentieverhogingen. Woordvoerder Ingrid van Wifferen is dan ook het gesprek aangegaan met Rotterdammers. Veel mensen geven aan dat zij een goede busverbinding bijvoorbeeld ook prettig vinden in plaats van de tram. Zeker wanneer straten zo worden ingericht dat fietsers ruim baan krijgen na aanpassing van het tramnet. Uiteindelijk gaat het om het toegankelijk, veilig en efficiënt van A naar B komen, vinden veel Rotterdammers. We behouden de OV-voorziening in de stad, maar kijken ook naar het totaalplaatje van het verkeer en een veilige duurzame leefomgeving. Het gaat nu nog om een conceptplan van de MRDH, ze moeten het dus nog echt gaan doen. De gemeente heeft nu haar zienswijze kenbaar gemaakt op de plannen van de MRDH. Ook de daadwerkelijke uitvoering van de plannen zullen we volgen op de voet.