Beeld: OPEN Rotterdam

Het Rotterdamse Zomercarnaval

Het is één van mijn favoriete weken van het jaar: het Rotterdamse Zomercarnaval. Mensen uit allerlei culturen die een jaar lang zich samen inspannen om kostuums, wagens en dans voor te bereiden. Een viering van cultuur, muziek en gemeenschap die de straten van Rotterdam tot leven brengt. Dit maakt het één van de meest levendige en betekenisvolle evenementen van onze stad.

Daarom was ik ook bijzonder verheugd dat afgelopen december door het Immaterieel Erfgoedcomité van Unesco, het Rotterdamse zomercarnaval werd opgenomen op de Internationale Immateriële Erfgoedlijst. Dit beloofde dat dit jaar een speciale editie zou worden, zeker omdat het ook de veertigste verjaardag van het Zomercarnaval is.

Echter, omdat vorige week het bericht verscheen dat het Zomercarnaval dit jaar een drastisch uitgeklede versie zal kennen, vroeg ik het college om toelichting te geven over de beweegredenen achter de kaders die zijn gesteld voor het Zomercarnaval. Het is belangrijk dat we begrijpen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.

Laten we samen blijven streven naar manieren om de magie van het Zomercarnaval te behouden, zelfs in tijden van beperkingen en veranderingen. Hopelijk keren we snel terug naar de uitbundige viering, waar we allemaal zo naar verlangen. Er zijn verschillende manieren om de veiligheid te borgen. Het programma uitkleden vind ik de slechtste optie.