Giften moeten we omarmen, juist nu

Met energieprijzen die door het dak stijgen, zien we nóg duidelijker dat helpende handen broodnodig zijn. Daarom heeft D66-raadslid Agnes Maassen tijdens de actualiteitenraad vragen gesteld aan het college om te stoppen met het verlagen van de uitkering als mensen giften, zoals boodschappen, krijgen van familie en vrienden.

Giften en de Participatiewet

In deze tijd van hoge energieprijzen bestaat bij veel Rotterdammers de behoefte om iemand financieel of met spullen te helpen, bijvoorbeeld door van het halen van een tas boodschappen of het kopen van een paar nieuwe schoenen voor de kleine. Het is pijnlijk dat dit soms nodig is, maar ontzettend fijn dat er zoveel mensen in onze stad wonen die een ander de helpende hand bieden.

Laat een gift geen financiele vergiftiging zijn

Veel Rotterdammers zitten financieel in de knel. Als armste stad van Nederland is dat geen nieuws, en de energiecrisis verergert voor veel mensen hun soms al beperkte financiële positie. Strenge eisen op giften, die mensen met een bijstandsuitkering soms nodig zijn om het hoofd boven water te houden, zijn dan ook niet op z’n plaats wat onze fractie betreft. We moeten ademruimte creëren voor de mensen die het nu het hardst nodig hebben.

Tot nu toe konden mensen gekort worden op hun uitkering als zij giften – zoals een tas boodschappen – ontvangen. Maassen: “Ik vind het stuitend dat mensen die nu al enorm worstelen om rond te komen in deze energiecrisis bang moeten zijn voor de hulp van vrienden en familie, omdat we dan als gemeente de uitkering gaan verlagen. We moeten er samen voor zorgen dat iedereen deze gure winter kan doorkomen en niet mensen tegenwerken. Ik ben daarom blij dat het college onze vragen serieus heeft genomen en heeft geregeld dat mensen bijna 200 euro per maand aan extra steun kunnen krijgen van familie en vrienden zonder consequenties.”