De netcongestiecrisis

Het stroomnet zit vol. Als je structureel te veel verbruikt, kun je het netwerk in gevaar brengen. En dan sluit de netbeheerder je af. Zeer onwenselijk in een samenleving waarin we duurzame stroom keihard nodig hebben. Het probleem zit ‘m vooral in de piekmomenten: wanneer de vraag te veel en te groot is, lopen we tegen de capaciteitsmuur aan.

Deze file op het elektriciteitsnet noemen we netcongestie. Netcongestie vormt een groot probleem voor de ambities van Nederland. Voor de verduurzaming van onze huizen, onze industrie en voor het bouwen van woningen. Je zou denken dat als er zoveel op het spel staat, we alles op alles zouden zetten om dit probleem op te lossen. De coronacrisis en de oorlog in Oekraïne hebben, ondanks een andere orde van grootte, laten ziendat als de situatie er om vraagt we in staat zijn tot ingrijpende maatregelen.

Toch loopt het oplossen van de netcongestie heel anders. Terwijl de netcongestie-kaart van ons land op steeds meer plekken donkerrood kleurt, wordt er nog steeds alleen maar gesproken over de precieze invulling van maatregelen, experimenten en pilots. Gemeenten weten ondertussen niet precies wat de impact is van deze maatregelen op hun vergunningsprocessen.Maar bovenal weten gemeenten niet wat zij kunnen doen om snel meer ruimte op het net te creëren, waardoor stilstand dreigt.

Als heel Nederland ziet dat de netcongestie een groot probleem is, laten we dan ook het beestje bij de naam noemen. Er is namelijk sprake van eennetcrisis. En in tijden van crisis moet je liever vandaag dan morgen aan het werk gaan om deze op te lossen. Alles moet kunnen worden geprobeerd, zonder van tevoren bij alles 100% te weten hoe het zal uitpakken. Je moet vooral zo werken dat het mogelijk wordt buiten de bestaande paden orde op zaken te stellen.

Neem bijvoorbeeld de LNG terminals in de Rotterdamse haven. Toen de oorlog in Oekraïne begon konden deze in no time worden gebouwd. We zouden de procedures ‘later nog wel in orde brengen’, want het was crisis. Het is nu niet anders, het is tijd voor actie. Laten we daarom de netcongestie oplossen op de manier die van ons verwacht wordt, namelijk in crisismodus. Daarom de oproep aan het Rijk: creëer ruimte voor out-of-the-box middelen. Betrek gemeenten en laat deze crisis niet leiden tot stilstand. De stekker erin!