Gemeenteraad akkoord met nieuwbouw Lisdoddestraat, D66 stemt tegen

De gemeenteraad is akkoord gegaan met de plannen voor de bouw van een appartementencomplex in de Lisdoddestraat, op de plek waar voorheen Sporting De Gors was gevestigd. De voormalige sportschool wordt gesloopt en op deze locatie komen 38 sociale huurwoningen voor 55-plussers. Hoewel D66 de bouw van dit type woningen toejuicht, stemde de fractie in de gemeenteraad tegen het voorstel. Vanuit de buurt, en met name van het naastgelegen Medisch Centrum De Gors, kwamen namelijk veel bezwaren tegen het plan. D66 deelt de zorgen van de buurt.

Veel omwonenden hebben hun zorgen en bezwaren tegen het nieuwbouwplan duidelijk gemaakt door een ‘zienswijze’ in te dienen bij de gemeente. De zorgen gaan vooral over parkeerdruk en bereikbaarheid, de nogal afwijkende hoogte van het nieuwe gebouw, het verlies aan zonlicht dat door de hoogte wordt veroorzaakt en de manier waarop de buurt is betrokken bij de plannen.

Beeld: Bestemmingsplan gemeente Purmerend

Medisch Centrum De Gors

De eigenaar / directeur van de huisartsenpraktijk in Medisch Centrum De Gors kwam als inspreker naar de commissievergadering en maakte duidelijk dat de parkeerdruk in de buurt nu al hoog is en nog hoger wordt door de bouw van 38 woningen pal naast het medisch centrum. Hij schetste onder meer dat inwoners van de wijk steeds ouder worden en daardoor minder mobiel. De bereikbaarheid van het medisch centrum komt onder druk te staan, zei hij.

Druk op de huisartszorg

D66 heeft in de gemeenteraad al eerder aandacht gevraagd voor de druk op de huisartszorg. Zo is er landelijk een tekort aan huisartsen en is er ook een gebrek aan praktijkruimtes. In een groeiende en vergrijzende wijk als De Gors is de bereikbaarheid van het medisch centrum van groot belang. Woningbouw is belangrijk, maar de toegankelijkheid van zo’n belangrijke voorziening in de wijk mag niet in het geding komen, zei commissielid Nadine Hut in de commissievergadering.

Onevenredige impact op de omgeving

Met minder woningen in het plan neemt de parkeerdruk af. Bovendien kan het nieuwe gebouw dan minder hoog worden. In de omgeving staan lage woningen, maar dit appartementengebouw krijgt zeven etages en een hoogte van maximaal 22,5 meter. Naast de parkeerdruk heeft ook de hoogte van het gebouw een onevenredig grote impact op de directe omgeving, zei raadslid Mark Intres in de raadsvergadering.

Amendement en moties

D66 steunde daarom een amendement van de VVD, waarin werd bepaald dat het aantal woningen werd verlaagd naar 25, verdeeld over maximaal vijf woonlagen. Dit amendement kreeg geen meerderheid. D66 stemde daarom tegen het raadsvoorstel. D66 steunde ook een motie van Gemeentebelangen Purmerend, waarin het college werd gevraagd te onderzoeken of deelmobiliteit een onderdeel kan zijn van de oplossing van de parkeerdruk. De raad verwierp ook deze motie.

Daarna diende D66 een eigen motie in, met GroenLinks als mede-indiener, waarin de raad het college van B&W verzoekt om de parkeerdruk in de omgeving te monitoren en de bereikbaarheid van het medisch centrum nu en in de toekomst te waarborgen.

Wethouder Verkroost verklaarde dat de parkeerdruk al wordt gemonitord en dat dit ook in de toekomst zal gebeuren. Omdat de motie ook vraagt om de bereikbaarheid van het medisch centrum te garanderen, diende D66 de motie toch in. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde tegen de motie, tot onbegrip van D66.

Uiteindelijk stemden bijna alle partijen in de gemeenteraad in met het raadsvoorstel. Alleen D66, Forum voor Democratie en PB21 stemden tegen.