Kamerlid D66 bij les op school in Purmerend over openbaar vervoer

Het openbaar vervoer kan best spannend of ingewikkeld zijn. Hoe weet de chauffeur van een bus dat je mee wil rijden? Hoe werkt het precies met in- en uitchecken? Wat moet je doen als je geen ov-chipkaart bij je hebt? De leerlingen van de M.L. Kingschool in Purmerend, een school voor speciaal onderwijs, krijgen hier speciale lessen over. Maandag 2 oktober was Tweede Kamerlid Lisa van Ginneken van D66 aanwezig bij een les op deze school. Het bezoek markeerde de start van de Week van de Toegankelijkheid. Ook de Purmerendse fractievoorzitter Mark Intres nam deel aan de les.

De les stond in het teken van de training ‘Sterk op reis’, een programma voor leerlingen vanaf 12 jaar die op het speciaal onderwijs zitten. Zij krijgen op een heel interactieve manier praktische informatie over het reizen met het openbaar vervoer. Zo leren ze welke vervoersmiddelen er allemaal zijn en welke verschillen er zijn tussen bijvoorbeeld de bus, de trein en de metro. En hoe je stevig kunt staan in een volle bus, bijvoorbeeld. Maar ook wordt gewerkt aan het vergroten van de sociale vaardigheden en de weerbaarheid van de leerlingen, zoals het gebruiken van je stem en voor jezelf opkomen.

De training is onderdeel van het succesvolle project OV-coach van de Vervoerregio Amsterdam. Iedereen van 12 jaar of ouder die niet zelfstandig kan of durft te reizen met het openbaar vervoer, kan samen met een OV-coach de route oefenen.

Leren omgaan met situaties

Kamerlid Lisa van Ginneken zet zich in de Tweede Kamer onvermoeibaar in voor gelijke kansen, ook binnen de portefeuille Mobiliteit. Zij vertelde na afloop van de les dat bij het verbeteren van de toegankelijkheid vaak wordt gedacht aan fysieke aanpassingen van bijvoorbeeld het perron, de halte of het voertuig. Deze trainingen zijn zo belangrijk, omdat ze leren hoe je kunt omgaan met situaties die een drempel vormen.

Samen met doelgroep kijken naar uitdagingen

Raadslid Mark Intres merkte op dat in de politiek vaak óver mensen en doelgroepen wordt gesproken en dat het heel waardevol is om ook samen mét de mensen om wie het gaat naar de uitdagingen te kijken. Dan hoor je uit eerste hand wat in dit geval scholieren moeilijk of eng vinden aan reizen met het openbaar vervoer. Die kennis nemen we weer mee in onze politieke standpunten en besluiten.

Rollenspel

Een onderdeel van de les was een rollenspel, waarbij de leerlingen een fictieve bus moesten aanhouden, de chauffeur moesten begroeten, moesten inchecken én een vraag aan de chauffeur moesten stellen. Bijvoorbeeld: ‘Chauffeur, gaat deze bus naar het treinstation?’ Lisa van Ginneken speelde met verve een incheckpaal en Mark Intres was een verdienstelijke chauffeur. Beide politici kregen na afloop een diploma uitgereikt als OV-coach. Met het zetten van een handtekening was dat zelfs een officieel moment. Intres keek met een goed gevoel terug op de ochtend en dankte de leerlingen en de leerkrachten voor de gelegenheid om mee te doen aan de les. ‘Niet alleen was het heel leerzaam, er werd ook veel plezier gemaakt!’

Fotowedstrijd Week van de Toegankelijkheid

D66 Purmerend maakt zich net als Lisa van Ginneken hard voor toegankelijkheid. Vanwege de Week van de Toegankelijkheid organiseerde de fractie een fotowedstrijd om ontoegankelijke situaties in de gemeente in beeld te brengen. De winnaar van deze fotowedstrijd wordt deze week bekendgemaakt.