Bijeenkomst Duurzaamheidsagenda

Op vrijdagmiddag 12 april organiseerde de gemeente een bijeenkomst over de Duurzaamheidsagenda in de Taborkerk. De raad had gevraagd om hier over bijgepraat te worden. De bijeenkomst was interactief en informeel van aard en stelde raads- en commissieleden in staat om over de thema’s uit de agenda in gesprek te gaan met ambtenaren uit verschillende vakgebieden. Ook waren er externe sprekers zoals Dijkgraaf Remco Bosma en melkveehouder Niek Konijn.

De bijeenkomst begon met een welkomstwoord van wethouder Lageveen en daarna werden de aanwezigen uitgenodigd om langs de diverse presentaties van ambtenaren te lopen en het gesprek daar aan te gaan. Er waren presentaties over droge voeten en het hoofd koel houden, over de balans tussen mens, natuur en bebouwing, over de economie van de toekomst en de wet collectieve warmte.

Presentaties
Na een uur voorgelicht te zijn door ambtenaren voerden we gesprekken over bijvoorbeeld de grootste 100% emissieloze busremise van Europa op de Baanstee Noord, over natuurinclusief bouwen en de dillema’s die dat af en toe met zich meebrengt, over klimaatadaptatie en hoe pas je dat toe in een steeds vollere stad en hoe we er voor kunnen zorgen dat de warmtelevering in onze gemeente goed geregeld is.

Sprekers
Als eerste spreker kwam melkveehouder Niek Konijn. Hij vertelde ons over de voordelen van regeneratieve landbouw en hoe dat op het familiebedrijf bij hen wordt toegepast. Regeneratieve landbouw is een vorm van landbouw waarbij boeren een positieve bijdrage leveren aan natuur, milieu, klimaat, voedselzekerheid en sociale omstandigheden. Het combineert voedselproductie met natuurherstel en voorkomt uitputting van de bodem. Een gezondere bodem  geeft gezondere gewassen wat weer gezonder vee oplevert en daarmee een kostenbesparing en meer werkplezier.

Daarna kwam Dijkgraaf Remco Bosma vertellen over de werking van ons watersysteem en hoe we onze weerbaarheid kunnen verhogen als het gaat om het opvangen van water. Want de klimaatverandering kunnen we alleen samen oppakken. Aansluitend nam Heemraad (lid dagelijks bestuur Hoogheemraadschap HHNK) Marjan Leijen het van hem over en vertelde ons over de samenwerking in de waterketen. Zij gaf ook aan dat we de samenwerking met het HHNK ook zeker moeste opzoeken bij de Regionale Energie Strategie omdat zij mogelijkheden zien bij de zuiveringsinstallaties en op dijken. Op de zuiveringsinstallatie in Zuidoostbeemster heeft het HHNK ook veel zonnepanelen geplaatst.

En Ger Verlilnd van Cagerito kwam als laatste spreker aan bod. Hij is met zijn bedrijf ingehuurd door de gemeente om de verduurzaming van ondernemingen op de bestaande bedrijventerreinen te stimuleren. Dit project loopt nog tot juni 2024 en hij vertelde dat de ondernemers die bouwen op de Baanstee Noord dit over het algemeen duurzamer doen dan de Provincie van hen vraagt.

Aan het einde van de middag was er nog ruimte voor napraten en vragen stellen. We hebben voldoende input kunnen verzamelen voor de behandeling in de commissie.

Beeld: D66