Werken aan een toekomstbestendig integraal huisvestingsplan in Purmerend

Dat onderwijs leeft in Purmerend en in de wijk, dat toonde de aanwezigheid van zoveel ouders, leraren – en belangrijker nog: de kinderen – bij de commissievergadering van donderdag 21 november wel aan. Kinderen die de volgende dag weer fris en fruitig op school moesten zitten. Hoewel we van fris, zoals we de insprekers hoorden zeggen, niet echt kunnen spreken.

Groeiende gemeente vraagt om aanpassing en toekomstbestendigheid

Tijdens de commissie bespraken we de visie waar het zogenoemde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) deel van uitmaakt. Een visie die deels los en deels helemaal niet los gezien kan worden van de dagelijkse voorzieningenstructuur en de behoefte aan maatschappelijke voorzieningen. Het is goed toeven in Purmerend, zolang de voorzieningen op peil blijven. Een groeiende gemeente als Purmerend vraagt constant om aanpassing en toekomstbestendigheid. De wensen van mensen veranderen, de eisen die we stellen aan onder meer recreëren, en nog belangrijker het onderwijs en de samenstelling van wijken. Het is goed dat we als gemeente een stip op de horizon zetten en ons blijven inzetten om te voldoen aan de drie eerder genoemde punten.

Toekomst van IKC’s

Wanneer we kijken naar de visie zien we dat de gemeente goede uitgangspunten voor het onderwijs (in de faciliterende rol op het gebied van huisvesting) heeft geformuleerd, in samenwerking met het werkveld zelf. Tenslotte voelen zij als geen ander wat nodig is en wat daarvoor gedaan moet worden. Het is daarom noodzakelijk dat de gemeente in overleg blijft met scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om te zien of wat we ooit besloten hebben nog passend is en of dit ook mee kan naar de toekomst. We zijn daarom blij te lezen dat de gemeente zo hard inzet op duurzaamheid. Duurzaamheid op het gebied van frisse scholen, groene schoolpleinen en bouwen volgens de ‘BENG’-normen.

Maar ook duurzaamheid qua toekomstbestendigheid in de wijk is noodzakelijk. Waar scholen voorheen jaren op een plek konden blijven en konden voldoen aan de vraag van het aantal leerlingen blijkt die opgave nu zo makkelijk niet meer. Ouders kiezen scholen met een specifieke signatuur, ligging en mogelijkheden: die komen niet per definitie samen met het aanbod in hun wijk. Scholen hebben niet altijd de mogelijkheid om uit te breiden, omdat normen veranderen en gemeenten steeds groter worden.

Daarom is het wat D66 betreft logisch dat Purmerend inzet op scholen met leerlingenaantallen boven 300, mits die voldoende gerealiseerd kunnen blijven worden. Bij voorkeur zien we scholen steeds meer als IKC: een Integraal Kindcentrum, waar kinderopvang, peuterschool, basisonderwijs en buitenschoolse opvang intensief samenwerken in het belang van de ontwikkeling van kinderen.

Wanneer ouders kiezen voor scholen met een bepaalde signatuur, is het wenselijk dat ook de kinderopvang, indien mogelijk, daarbij aansluit. Zo veel mogelijk rond het kind organiseren heeft onze voorkeur. Geef scholen de ruimte om ook na schooltijd goed gebruik te maken van het schoolgebouw, bijvoorbeeld voor buurtinitiatieven (uiteraard zonder te conflicteren met het schoolaanbod).

Contact met scholen en besturen

D66 vindt het belangrijk dat de gemeente op regelmatige basis met scholen, besturen en samenwerkingsverbanden in gesprek gaat over wensen, mogelijkheden en noodzakelijkheden. Bijvoorbeeld het plaatsen van noodlokalen of piekgebouwen om een flinke groei in het leerlingenaantal op te vangen. Maar ook om te kijken of gebouwen nog voldoen aan de eisen die we daaraan stellen. Kijk daarbij naar de toekomst: afmetingen waar in 2024 aan voldaan moeten worden, dienen ook in 2040 nog passend te zijn. Natuurlijk kun je niet alles voorspellen, maar zorg voor ruimte om daar invulling aan te geven. Koppel naar elkaar terug welke afspraken gemaakt worden en leg dit vast (voorheen was dit ook het geval), vooral op welke termijn aanpassingen verwacht kunnen worden.

Bewegingsonderwijs blijft belangrijk voor zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Kinderen bewegen onvoldoende en het aanbod is onvoldoende om aan de wettelijke eisen te voldoen. Dit speelt al langer en moet echt een prioriteit zijn. Kijk als gemeente naar mogelijkheden die we zelf bieden om de scholen hierin te ondersteunen. Maak altijd gebruik van elkaars expertise en mogelijkheden.

Zorg voor goede voorzieningen

Zorg als gemeente dat de voorzieningen op peil blijven. D66 ziet dat we een grote bouwopgave hebben, maar zorg dat deze opgave ook wordt gesteund door goede voorzieningen voor recreëren, genieten van onderwijs en leefbaarheid. Goed onderwijs is mogelijk wanneer we als gemeente zorgen dat het fundament van scholen staat en blijft staan. Niet dat leraren kinderen leren tellen op basis van het aantal druppels die door een lekkend dak heen komen. Dat scholen, wijken en voorzieningen bij elkaar passen en blijven passen.

Foto van het schoolgebouw Beeld: D66

Lekkage in een klaslokaal Beeld: D66