D66 op plek 2 in nieuwe peiling, toekomst provinciebestuur onzeker

In een onderzoek onder 760 Utrechters door I&O research komt D66 met zes zetels op de tweede plek te staan. Samen met GroenLinks maken VVD en D66 kans de grootste in de provincie Utrecht te worden. Hoewel rechtse partijen oprukken, blijft een progressieve meerderheid binnen handbereik.

Bevestiging

Lijsttrekker Marianne de Widt: “Geweldig om te zien dat D66 omhoog klimt in de peilingen. Voor mij is het een bevestiging dat onze duizenden gesprekken op straat, aan de deur en met de telefoon echt aanslaan. Maar het is geen gelopen race. Alles hangt af van de komende paar dagen.”

I&O Peiling 11-3-2023 - Beeld: D66

Over rechts

Het wordt in het bijzonder spannend of het straks mogelijk wordt om de provincie Utrecht over rechts te besturen. Momenteel hebben progressieve partijen een meerderheid in de Provinciale Staten en bestaat de provinciale coalitie uit GroenLinks, D66, PvdA, CDA en ChristenUnie. De Widt: “Het ligt zo dicht bij elkaar dat elke stem het verschil kan maken.”

De D66-lijsttrekker herhaalt het belang van een progressieve meerderheid: “Als straks partijen als PVV, BBB en JA21 aan de knoppen zitten, kunnen we energie-onafhankelijkheid, natuurbescherming en woningbouw vergeten. En het behoud van Amelisweerd staat dan ook gelijk op losse schroeven.”