Opinie: Stop met het bedenken van papieren oplossingen voor echte problemen

Beeld: D66 Provincie Utrecht

Rond de stikstofaffaire is een gedrocht van een vergunningenstelsel ontstaan. Een stelsel dat alles alleen maar erger maakt. Ga maar na: Schiphol koopt ongebruikte stikstofruimte van allang gestopte boeren op, waardoor de totale stikstofuitstoot alleen maar toeneemt; van heel veel boeren is onbekend of ze wel de juiste vergunning hebben, waardoor er geen enkel zicht op hun uitstoot is en of die wel legaal is; en als klap op de vuurpijl horen we vanuit Utrecht dat eenvijfde van de boeren überhaupt geen vergunning heeft. Het is het zoveelste brevet van onvermogen.

Oplossing

Onze oplossing: gooi dat hele stelsel op de schop. Stop je met boeren? Dan vervalt je vergunning per direct – die kun je niet verhandelen. En de ontstane stikstofruimte vervalt helemaal; met ‘afromen’ alleen redden we het niet.  Zo brengen we salderen een halt toe – of dat nou intern of extern is. En dat is nodig ook. Salderen is immers niet meer dan een chique woord voor ‘het verplaatsen van het probleem’.

Vergunning

Heb je op dit moment niet de juiste vergunning, of helemaal geen vergunning? Dan krijg je nog even  de tijd om die alsnog aan te vragen. De vergunning die je al hebt, maar die dus niet klopt, vervalt. ‘Technische oplossingen’ – de panacee van bepaalde politieke partijen – mogen geen reden meer zijn tot uitbreiding van je vergunning. Ze werken namelijk toch niet – en dan is de vergunning misschien leuk voor de boer, maar overigens nutteloos. En diezelfde boer zit na verloop van tijd toch ook weer met de gebakken peren.

Op de schop

Dus: gooi het stelsel op de schop. Dan raken we misschien een keer uit deze impasse. Want hoe je ook met getallen en vergunningen en stikstofruimte schuift, het stikstofprobleem wordt er echt niet kleiner van. Koeien gaan er echt niet minder van poepen. Gebruik vergunningen waarvoor ze zijn bedoeld, stop met om de hete brij heen draaien en zie de feiten onder ogen: de veestapel moet krimpen en we moeten toe naar kringlooplandbouw. Als we dat doen, dan komen we ergens. Dan verzuipen boeren niet langer in papierwerk. En dan kunnen andere sectoren niet langer hun eigen shit wegsalderen.
Stop met het bedenken van papieren oplossingen voor echte problemen. Stop het gedraal over stikstof. En doe eindelijk eens een keer wat nodig is, zodat Nederland weer vooruit komt.

Philip Overkleeft en Marianne de Widt
Statenleden voor D66 in Utrecht