Op bezoek in Vijfheerenlanden

Beeld: D66 Utrecht

Alweer een mooie uitwisseling!
In de ronde langs gemeentelijke fracties, was de Statenfractie op 26 februari op bezoek bij de D66-fractie van Vijfheerenlanden. In de sfeervolle ruimten van het oude gemeentehuis van Vianen spraken we met Pascalle van Hemert, Cees Vis, Wil Heestermans, Arie de Groot en Jaap Breur over windenergie, de Gaasperwaard, ruimte in Hagestein en de voortgang in het landelijk gebied.

Windenergie

De zoeklocaties voor windenergie houden de gemoederen in alle Utrechtse gemeenten bezig, dus ook hier in Vijfheerenlanden. De D66-fractie zou wel verder willen met meer windmolens op het eigen grondgebied, maar in de raad willen de meeste anderen dat niet. We zien kansen dat er in de loop van dit jaar toch beweging in de discussie komt.

Gaasperwaard

De Gaasperwaard is een groot bedrijventerrein dat in etappes wordt ontwikkeld, en waar nu een gedeelte bij komt waar veel belangen mee gediend zijn. Er ontstaat schuifruimte voor de hele provincie, en door verplaatsing van bedrijven komen er mooie locaties voor woningbouw beschikbaar. De fractie van Vijfheerenlanden is op zoek naar handvatten om nieuwe woningbouw zo duurzaam mogelijk te krijgen. Provinciaal beleid zou daar bij kunnen helpen.

Locatie

Door de bouw van een nieuw dorp ‘Hoef & Haag’ en de leeftijd van de huidige school in Hagestein, is er behoefte aan een locatie voor een school in combinatie met andere voorzieningen. De meest logische plek lijkt niet te passen binnen provinciale regels. We gaan samen op zoek of daar toch niet een mogelijkheid voor is.

Landelijk gebied

We sloten de bespreking af met een gesprek over het landelijk gebied. Ondanks dat Utrecht er wel goed voor staat en nu een flinke portie geld van het Rijk lijkt te krijgen om in actie te komen in het landelijk gebied, is dat pas een begin. Zonder duidelijke afspraken en meer geld vanuit Europa en Den Haag blijft het moeilijk om echt vooruit te komen.

Leerzaam

Ook dit bezoek was weer ontzettend leerzaam en leuk. Het is goed om samen te werken en op de hoogte te zijn van wat ons bij D66 op alle plekken in onze provincie bezig houdt.