Onze visie op de wolf en mens in Utrecht

Beeld: D66

In onze provincie kan het tegenwoordig gebeuren dat je oog in oog komt te staan met een wolf. En dat is geweldig. Het betekent dat de wolf sinds 250 jaar weer terug is in ons land. En het betekent dat de natuur eindelijk wat ruimte krijgt in ons land. Maar het betekent ook dat in de natuur zijn minder onbezorgd en vanzelfsprekend is dan we altijd gewend waren.

Veiligheid

Ons beleid is daar nog niet op ingericht. Er gelden nieuwe spelregels, maar die hebben we nog niet allemaal op een rijtje – laat staan dat onze inwoners die spelregels al kennen. De twee incidenten op Den Treek laten zien dat daardoor bedreigende situaties kunnen ontstaan.

Onze inwoners moeten ervan op aan kunnen dat ze op een veilige manier in de natuur kunnen zijn. En ze moeten het dus ook weten als het even wat minder veilig is in de natuur. Bijvoorbeeld als, zoals nu, een wolvenstel jongen heeft. En mocht je in welke situatie dan ook een wolf tegenkomen, dan moet je weten wat je moet doen, of juist niet moet doen.

Voorlichting

Dat alles begint met goede voorlichting. De provincie moet daar dus vol op inzetten. Zodat we leren hoe we veilig kunnen leven met de wolf. En zodat we dat ook kunnen leren aan onze kinderen. De provincie heeft inmiddels een webpagina, maar dat is nog niet genoeg.

Wat voor maatregelen er verder genomen moeten worden? Dat durven wij op dit moment nog niet te zeggen. Er is nog veel onduidelijk. Maar wat we in elk geval niet moeten doen is de natuur weer terug in z’n hok duwen. Het is die reflex die er jaren voor zorgde dat het met de natuur steeds slechter ging. De belangen van de mens mogen niet langer altijd en overal boven de belangen van de natuur gaan. En laten we wel zijn: het is ook in ons belang dat het met de natuur goed gaat.

Een kans

Wat ons betreft biedt de komst van de wolf een kans het nu eens anders te doen. Beter te doen, eigenlijk. Nu vervallen in oud denken en oud beleid en de wolf op wat voor manier dan ook verjagen uit onze provincie zou wat ons betreft een nederlaag zijn. Voor ons allemaal.