Marianne de Widt opent project ‘Het Lisdoddelint’

Marianne de Widt bij opening van ‘Het Lisdoddenlint’ - Beeld: D66

Statenlid Marianne de Widt heeft 30 juni het project ‘Het Lisdoddelint’ van Go APE! geopend. Zo haalde Marianne de eerste lisdodde uit de kweekvijver van Stadsboerderij Koppelsteede. Lees meer over de lisdodde, het lisdoddelint en de speech van Marianne.

Lisdodde

De lisdodde is een bijzondere plant die symbool staat voor de veelzijdigheid van de natuur. De lisdodde kan bijvoorbeeld gegeten worden, de waterkwaliteit verbeteren en delen kunnen ook gebruikt worden voor plaat- en isolatiemateriaal in de bouw.

Het lisdoddelint

Het lisdoddelint is een kunstproject van Go APE! in samenwerking met Utrecht Natuurlijk. In verband met Utrecht 900 jaar werden 900 lisdodden gekweekt. De lisdodden worden op de fiets rondgebracht naar 5 locaties. Op elke locatie staan 180 lisdodden en er worden op die locaties verschillende workshops gegeven.

Marianne

Marianne stipt aan dat veel mensen D66 zien als de anti-boeren of anti-landbouw partij. Maar dat klopt niet. D66 staat voor andere vormen van landbouw. Landbouw in samenwerking met de natuur. D66 wil zich focussen op boeren die het voorbeeld geven met kringlooplandbouw. De lisdodde is een perfect voorbeeld van kringlooplandbouw.

“In het landbouwbeleid zie ik lisdodde als een van de veelbelovende gewassen waarmee we ook bodemdaling kunnen remmen.

Marianne de Widt tijdens de opening van ‘Het Lisdoddelint’