Een week voor de commissievergadering hebben we een nieuwe vorm van samenspraak, een inwonersavond, in de provincie Utrecht onder de noemer ‘Praten met de Staten’ gehouden. Hierin bepleiten vier deelnemers toch voor een fietstunnel te kiezen. De gemeente Ronde Venen heeft ook een analyse laten uitvoeren waaruit naar voren komt dat het wel loont om de fietstunnel aan te leggen. ‘We moeten niet over dertig jaar afschrijven maar over honderd jaar’, zo stelt de contra-expertise. Helaas biedt het model voor investeringen die wij als Staten zelf hebben vastgesteld daar nog geen ruimte voor.
Persoonlijk sprak mij de inbreng van de Fietsersbond en de rector van het VeenLanden College, de heer Ligthart, in het bijzonder aan. Vorig jaar was er een dodelijk ongeval met een leerling op de fiets die de N201 over stak. Wat mij vooral aanspreekt in hun bijdragen is de focus op de toekomst. Een fietstunnel nodigt uit om vaker gebruik te maken van de fiets omdat het veiliger wordt en het de kans op een ongeluk op het kruisen van de N201 aanzienlijk verkleint. Bovendien dient zich nu de kans aan om de tunnel aan te leggen omdat de hele N201 op de schop gaat. Hier tien jaar later voor kiezen, zou de tunnel alleen maar veel duurder maken.