Coalitieakkoord
‘Aan de slag voor Utrecht’

Vandaag hebben de onderhandelaars van D66, GroenLinks, VVD, PvdA en CDA hun nieuwe coalitieakkoord (LINK) ondertekend voor de Provincie Utrecht: ‘Aan de slag voor Utrecht’. Daarmee is de coalitie voor de periode 2023-2027 een feit. Fractievoorzitter Marianne de Widt is blij met het resultaat: “We zijn trots dat we in zo’n korte tijd dit akkoord bereikt hebben met elkaar. We maken werk van de energietransitie, we investeren in fiets en OV en we zetten vol in op woningbouw. En dat alles doen we met respect voor natuur, water en bodem. Het behoud en herstel daarvan is ons uitgangspunt, bij alles wat we doen.” Het nieuwe akkoord werd aan pers en publiek gepresenteerd bij Kasteel Groeneveld in Baarn.

Onderhandelingen

De onderhandelingen duurden ongeveer een maand. Namens D66 zaten Marianne de Widt en voormalig gedeputeerde Robert Strijk aan tafel. Nieuwe gedeputeerde Has Bakker nam onderweg het stokje over van Strijk. Marianne De Widt: “Het was een intensief proces. Je leert elkaar met vijf partijen goed kennen. Soms best spannend, maar het gemeenschappelijke doel heeft ons steeds vooruit geholpen: een duurzaam, groen, gezond en ondernemend Utrecht. D66 voelt zich thuis in deze coalitie.”

Has Bakker kandidaat-gedeputeerde

Has Bakker gaat aan de slag met de portefeuille Klimaat & Circulaire Samenleving, Water & Bodem, Financiën & Organisatie en Participatie. Bakker: “Een prachtig pakket, en cruciaal voor de toekomst van onze provincie. Ik ben blij dat we investeren in de energietransitie, in klimaatadaptatie en in de circulaire samenleving. De klimaatverandering dendert door; we moeten nu echt in actie komen. Ik zie het als mijn opdracht om bij te dragen aan de versnelling. Vanuit een financieel gezonde provincie, met een organisatie die is voorbereid op de uitdagingen van nu en de toekomst.”

Infobijeenkomst D66 leden

Na het zomerreces zal een infobijeenkomst georganiseerd worden voor alle leden van D66 provincie Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst zullen Marianne de Widt en Has Bakker meer vertellen over het proces en de inhoud van het coalitieakkoord en wat dit akkoord betekent voor de provincie. Daarbij zal uiteraard ook gelegenheid zijn voor het stellen van vragen. De datum en locatie worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.