Verbazing over A27 besluit

Beeld: D66

De D66-fracties in de provincie en de gemeente Utrecht hebben met verbazing kennisgenomen van de brief van minister Madlener (PVV) aan de Tweede Kamer. In deze brief beweert hij dat zijn tracébesluit beter presteert dan het alternatief dat de provincie en gemeente hebben ontwikkeld.

Met dit alternatieve plan, dat wordt gesteund door alle omringende gemeenten, wordt voorkomen dat de tunnelbak bij Amelisweerd wordt verbreed en dat er veel bomen gekapt worden. De voorgestelde maatregelen omvatten:

  • Meer gebruik van openbaar vervoer en de fiets
  • Een maximumsnelheid van 80 km/u op de A27, zodat de rijstroken versmald kunnen worden en er een extra rijstrook kan worden toegevoegd

  • Een betere benutting van de omliggende infrastructuur, zoals het opwaarderen van de NRU

Door deze maatregelen is verbreding van de A27 niet nodig.

Kosten

D66 vindt het opmerkelijk dat bij de beoordeling van de belangrijkste verschillen de kosten niet zijn meegenomen. In het rapport staat dat deze kosten “niet vergelijkbaar” zijn, terwijl de kosten van het alternatief aanzienlijk lager zijn dan die van het tracébesluit. Bovendien draagt het alternatief meer bij aan onze brede welvaart.

Opmerkelijk

Daarnaast vindt D66 het vreemd dat het vertrouwelijke Bevindingenrapport Alternatief Ring Utrecht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat nu aan de Kamer is gestuurd, al op 18 december 2023 definitief is vastgesteld. Dit gebeurde terwijl de provincie en gemeente Utrecht hun alternatief pas twee dagen later, op 20 december 2023, presenteerden. Dit wekt de indruk dat het oordeel over het alternatief al van tevoren was vastgesteld.

Verzetten

Van 19 tot 21 november zal het onderwerp aan de orde komen bij de Raad van State, die naar verwachting in januari 2025 met een uitspraak komt. Een besluit over de A27 wordt pas genomen na deze uitspraak. D66 blijft zich in de Tweede Kamer, de provincie en de gemeente verzetten tegen de verbreding van de tunnelbak en pleit voor een eerlijke vergelijking tussen het tracébesluit en het alternatieve plan.