Statement ‘vierde aanvliegroute Schiphol’

Beeld: D66

De ‘vierde aanvliegroute’ van Schiphol houdt de gemoederen flink bezig. Waar die route komt te liggen is nog niet besloten – dat besluit valt pas in 2026 – maar het is mogelijk dat deze boven het oosten van onze provincie komt te lopen. Logischerwijs maken ook wij ons zorgen over wat dat zou betekenen voor onze provincie en onze inwoners. Sowieso voelt het vreemd; een extra aanvliegroute, in een tijd dat Schiphol het aantal vluchten moet terugdringen.

Minister Harbers

Volgens minister Harbers is de vierde aanvliegroute nodig om het gebruik van ons luchtruim efficiënter te maken. Anders gezegd: vliegtuigen hoeven met zo’n extra route minder om te vliegen. Dat scheelt uitstoot, zegt de minister. Mogelijke geluidsoverlast denkt hij te kunnen ondervangen door een minimale vlieghoogte van 7000 voet te hanteren. Bovendien, zo voorspelt hij, worden vliegtuigen steeds stiller, waardoor geluidsoverlast binnen de perken blijft. De vierde aanvliegroute is volgens de minister niet bedoeld om toekomstige uitbreiding van het aantal vluchten mogelijk te maken.

Niet volledig gerust

Dit alles stelt onze fractie niet volledig gerust. Is die vlieghoogte inderdaad hoog genoeg? Scheelt de route inderdaad uitstoot? Waaruit blijkt dat vliegtuigen steeds stiller worden? En kan de minister garanderen dat de extra route niet de deur open zet voor extra vluchten?

Geen vierde aanvliegroute over Utrecht

Het besluit is als gezegd gelukkig nog lang niet gevallen. De komende jaren zullen de effecten van de extra aanvliegroute heel goed moeten worden onderzocht. En de minister zal zijn aannames heel goed moeten onderbouwen. Ten slotte is het van groot belang dat de inwoners van Rhenen, de Utrechtse Heuvelrug, Amersfoort en andere betrokken gemeenten hun stem kunnen laten horen. Tot die tijd, zolang nut en noodzaak niet zijn bewezen, en zolang de impact niet duidelijk is, zouden wij zeggen: geen vierde aanvliegroute boven Utrecht.