Terugblik Statencommissies 6 & 13 december

In december heeft de fractie van D66 tijdens de twee Statencommissies van 6 en 13 december het volgende ingebracht bij de onderwerpen Asielopvang Ter Apel, NPG, Groningen Airport Eelde, en het voorstel ‘geen zonneparken op landbouwgrond’.

Asielopvang Ter Apel

De situatie in Ter Apel loopt weer uit de hand. D66 heeft grote waardering voor alle gemeenten, COA-medewerkers en vrijwilligers die zich inzetten in de crisissituatie die is ontstaan door politieke onwil in de rest van Nederland. De Commissaris van de Koning heeft aangegeven dat de Provinciale Regietafel nu heeft ingegrepen omdat er anders onmenselijke toestanden ontstaan; D66 vindt echter dat de huidige situatie al onmenselijk te noemen is. We zijn benieuwd wat de verwachtingen van de regietafel zijn, met het oog op de demissionaire status van het kabinet.

NPG

Met het Nationaal Programma Groningen wordt perspectief geboden voor en door Groningers. En wat ons betreft is het Nationaal Programma Groningen dan ook slechts een startkapitaal, dat na succesvolle initiatieven verder wordt uitgebreid. Door te investeren dragen we bij aan de leefbaarheid en het economisch perspectief voor onze provincie en nieuwe werkgelegenheid voor inwoners, ook voor degenen die nu nog werken in sectoren gerelateerd aan de gaswinning.

Voor D66 is goed bestuur een randvoorwaarde. Maar goed bestuur is alleen mogelijk, als er een goede democratische structuur onder ligt. Die structuur is in onze ogen nog niet helemaal op orde. Met het NPG is veel publiek geld gemoeid. Als dit uitgegeven wordt, moet dit transparant gebeuren en moet er ook publieke verantwoording worden afgelegd.

Groningen Airport Eelde

D66 is kritisch op de plannen van het college om de komende 10 jaar maximaal 23 miljoen aan NEDAB-kosten voor Groningen Airport Eelde te financieren. Wat D66 betreft bouwt de provincie haar belangen in Groningen Airport Eelde af en zoeken we nieuwe partners zoals het Rijk en de Schiphol Groep. Provinciaal geld wordt wat D66 betreft alleen geïnvesteerd samen met het Rijk, de Schiphol Groep of andere nationale partners.

D66 blijft voorstander van duurzame luchtvaart initiatieven.
De inzet die directeur Meiltje de Groot van GAE de afgelopen jaren heeft laten zien m.b.t. de duurzame luchtvaart kunnen wij als fractie dan ook echt waarderen. Zeker gezien de aandacht in deze voor educatie met de campus, energie en de ambitie om in 2023 het duurzaamste vliegveld te zijn op het gebied van Waterstof.

Geen zonneparken op landbouwgrond

In de Statencommissie van 13 december werd het Statenvoorstel ‘geen zonneparken meer op landbouwgrond boven op RES 1.0’ besproken. D66 heeft om verschillende redenen bezwaren tegen dit plan. Meer hierover kun je lezen in het bericht D66 niet akkoord met voorstel geen zonneparken op landbouwgrond