Terugblik Statencommissie 6 maart 2024

Woensdag 6 maart 2024 werden in de Statencommissie naast het agenderingsverzoek over het NPLG, ook de bouwstenen van het waterbeleid, de startnotitie leefbaarheidsvisie en het IPO bestuursprogramma op de agenda. De fractie van D66 bracht daarbij het volgende in.

NPLG

Op initiatief van D66, GroenLinks, ChristenUnie, SP en PvdA behandelden de Staten het NPLG. In het bericht Inzet D66 bij bespreking NPLG lees je meer over onze inbreng bij dit agendapunt.

Waterbeleid

Voor het vormgeven van het waterbeleid staan voor D66 drie zaken centraal: het behalen van de kaderrichtlijn water (KRW), de veenweidestrategie en de beschikbaarheid van genoeg schoon drinkwater. In 2027 moet aan de KRW worden voldaan. Op dit moment voldoet nog maar 0,4% van de wateren aan de KRW, daarom maakt D66 zich zorgen. De gevolgen van het niet halen van de KRW zijn groot, denk aan Europese boetes of het stilvallen van vergunningverlening zoals bij de stikstofcrisis. Daarom D66 vindt dat het College alle zeilen bij moet zetten om de KRW te halen. Daarbij kunnen bovenwettige maatregelen wat D66 betreft niet worden uitgesloten.

De veenweidestrategie is van groot belang om de CO2-uitstoot en bodemdaling tegen te gaan, ook ziet D66 hier kansen om boeren te helpen hun bedrijfsvoering te verduurzamen en bijbehorende verdienmodellen te zoeken. Daarnaast maken wij ons zorgen over bodemdaling, zoals door de zoutwinning in het oosten van de provincie. Dit mist wat ons betreft nog in het voorliggende stuk. D66 vroeg ook aandacht voor de beschikbaarheid van voldoende schoon drinkwater. Door klimaatverandering nemen extreme droogtes toe en dit zal in de toekomst enkel verergeren met tekorten van drinkwater als gevolg. Wat D66 wordt er gewerkt aan een visie en maatregelenpakket voor de omgang met de langdurige gevolgen van achtereenvolgende droogtes.

Startnotitie leefbaarheidsvisie

Voor D66 betekent leefbaarheid meerdere dingen. Zo wil D66 onder andere een degelijk en betaalbaar basisnetwerk voor openbaar vervoer voor het verbeteren van de leefbaarheid in de dorpen, moet de geletterdheid in de provincie omhoog en is in een tijd van thuiswerken en -leren, zorg op afstand en technologische innovaties een snelle, goede en stabiele internetverbinding onmisbaar. De samenhang van de visie met andere trajecten is voor D66 van groot belang, het college moet een duidelijke stip op de horizon zetten om de samenhang te borgen. Net als bij de startnotitie economische visie, is de evaluatie van het vorige leefbaarheidsprogramma nog niet afgerond. D66 is van mening dat we pas echt goed beleid kunnen maken, als we kunnen leren van het voorgaande beleid. Dat de evaluatie wederom op zich laat wachten, is wat ons betreft dan ook een zwaktebod.

Het is erg mooi om te zien dat de Jongerenadviesraad wordt betrokken bij het participatietraject. Wat D66 betreft is het ook een idee om ook in gesprek te gaan met studenten in plaats van een college van bestuur of ambtenaren van een onderwijsinstelling. Leefbaarheid is een breed onderwerp, met veel verschillende invalshoeken. Met een visie die tot 2035 doorloopt, zijn de gevolgen ervan het meest voelbaar voor jongeren. Daarom vindt D66 ook dat dit dossier zit goed leent voor een generatietoets.

IPO bestuursprogramma

Bij de behandeling van het bestuursprogramma van het IPO viel het onze fractie op dat in dit stuk cyber nergens wordt benoemd, terwijl dit thema steeds dominanter wordt in de politiek en de maatschappij. D66 is ook van mening dat het IPO ambitieuzer mag zijn en zich niet uitsluitend met wetgeving moet bezighouden.