Inbreng D66 bij bespreking NPLG

Op initiatief van D66, GroenLinks, ChristenUnie, SP en PvdA behandelden de Staten het NPLG in de commissie van 6 maart. De opgaven die voor ons liggen in het landelijk gebied zijn groot én dringend. D66 vindt het cruciaal dat deze voortvarend worden opgepakt en is ontevreden over de opstelling van het College. Onze fractie wil dat er heldere kaders worden meegegeven aan de gebiedsprocessen en deze gebiedsprocessen leiden tot een landbouwvisie waarin we kansen en een koploperspositie omarmen. D66 wil ook graag dat boeren bij verduurzaming worden ondersteund door onafhankelijke landbouwadviseurs. Bij dit alles moet wat D66 betreft het halen van alle NPLG-doelen centraal staan.

Veel boeren zitten klem. Wat D66 betreft is het antwoord daarop niet het tot stilstand brengen van de gebiedsprocessen maar juist doorpakken. Niet de onzekerheid verlengen maar duidelijkheid bieden naar boeren en vooral bedrijfsopvolgers. Wat D66 betreft is dit het moment om boeren te helpen verduurzamen richting een natuurinclusieve, grondgebonden en circulaire bedrijfsvoering. D66 wil dat het College de gestelde doelen voor de reductie van CO2 en stikstof doorvertaalt naar heldere kaders voor de deelgebieden. Onafhankelijke landbouwadviseurs zijn daarbij cruciaal voor het bevorderen van de gebiedsprocessen; zij ondersteunen boeren bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering en het maken van lastige keuzes.

Groningen is afhankelijk van Drenthe en Friesland om PAS-melders te legaliseren, maar heeft zelf een relatief kleine opgave. Onze fractie is van mening dat we als provincie op koers moeten blijven met het halen van de doelen; Lieftinghsbroek moet gaan vallen onder de KRW en het Natuurnetwerk Nederland moet worden gerealiseerd. D66 vindt dat onze provincie een koploperspositie moet ambiëren. Je kunt een ander immers pas effectief aanspreken wanneer je zelf de zaken op orde hebt. Een koploperpositie met kansen, heldere doelen en keuzes bieden wat D66 betreft juist ruimte aan inventiviteit, vakmanschap en veerkracht. Deze zijn nodig om de landbouw van de toekomst op te bouwen. Daarbij moet het wat D66 betreft niet gaan om de vraag of we een landbouwprovincie blijven maar wat voor landbouwprovincie we willen zijn.