Inzet voor hogere stagevergoedingen wordt beloond

In zijn afscheidsspeech deed onze voormalige fractievoorzitter Geert Kamminga een laatste oproep aan de provincie: verhoog de vergoeding voor onze stagiairs. Het bleek namelijk dat de Provincie Groningen de laagste stagevergoeding van alle provinciale organisaties uitkeert. Voor D66 was dit dan ook de reden om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen. En inmiddels is er goed nieuws: de vergoeding gaat omhoog!

Beeld: Provincie Groningen

Geef het goede
voorbeeld

Wij vinden het als D66 belangrijk dat talenten in onze provincie de kans krijgen zich hier te ontwikkelen. Dat is niet alleen van belang voor de studenten zelf, maar ook om jongeren voor onze provincie te behouden. Statenlid Paula Benjamins-van Oudheusden: ‘’Een kwalitatief goede stage is daarbij van onschatbare waarde, maar dan is het ook terecht dat stagiairs daar eerlijk voor worden beloond. Wat ons betreft was het dan ook logisch dat de Provincie Groningen het goede voorbeeld geeft en de vergoeding dus tenminste op niveau zou brengen met andere provincies.’’ Daarom riepen wij eerder dit jaar in een Statencommissie op de stagevergoeding van onze provinciale stagiairs te verhogen.

Een belangrijke
eerste stap

Deze week kregen we het positieve bericht van het College van Gedeputeerde Staten dat de stagevergoeding daadwerkelijk omhoog gaat. Vanaf de nieuwe stageperiode na de zomervakantie krijgen stagiairs in plaats van de huidige 250 euro per maand 350 euro. Daarmee kan Groningen zich beduidend beter meten met de andere elf provincies. ‘’Voor ons is dit een belangrijke eerste stap waarmee we laten zien dat jong talent bij de provincie wordt gewaardeerd. Uiteraard hopen we dat ook andere organisaties en bedrijven in onze provincie hierdoor aangespoord worden nog eens goed te kijken naar de vergoedingen die zij geven aan hun stagiairs,’’ aldus Paula Benjamins-van Oudheusden.